woensdag 23 september 2020

vorig jaar 241

190911

(…) * (…) * De door Schaevers geciteerde brief van Carl Rabus, een verslag uit de eerste hand van een transport in een beestenwagon, grijpt naar de keel. Onwaarschijnlijk, dat dit heeft kunnen bestaan, dat deze gebeurtenissen hebben kunnen plaatsvinden. (Orgelman, 258 vv.) * (…) * Hoe zou het Birol Ünel zijn vergaan, de wel heel overtuigende hoofdrolspeler in Gegen die Wand van Fatih Akin? Hij lijkt fysiek op Karl Ove Knausgård, maar ook qua persoonlijkheid, zo spiegel ik me voor, moeten die twee verwant zijn. Mooie koppen, waarop de ouderdom en de levensstijl hun eerste tekenen van rouw en verval hebben achtergelaten. Voortdurend roken, bijzonder cool, en niet zonder moeite zichzelf door het leven sleurend. Weelderige haardos. Het haar, overigens, speelt een grote rol in Akins geslaagde drama. Ze staan wild, er wordt mee geschud tijdens het dansen, ze worden bijgeknipt en kortgeknipt bij pogingen om zich aan conventies en samenleven met anderen aan te passen. In het op de dvd opgenomen interview licht Akin toe dat hij drie vormen van interculturele betrekkingen in zijn film heeft opgenomen: nieuw-Turks versus traditioneel-Turks, Turks versus Duits, Duits-Duits. Zelf is Akin een moderne Turk. Hij spreekt vloeiend Duits, rookt stevig door, als een Turk dus, laat het borsthaar over de rand van zijn T-shirt krullen, heeft stevige lokken zoals Ünel, en draagt in de lel van zijn linkeroor een joekel van een oorring. Hij heeft duidelijk lak aan wat de voorvaderen van hem zullen denken. Hij is vrijgevochten. Zijn film dateert van 2004. Dat is eraan te zien, trouwens. In Turkije, waar een deel van de film is opgenomen, in Istanbul weliswaar, lopen enkel de oudere vrouwen met hoofddoek rond. Istanbul, overigens, beschouwt Akin als zijn stad. Niet Rome, voegt hij er nog aan toe. Zijn oriëntatiepunt blijft het drukke, gevaarlijke, chaotische, mooie Constantinopel. *

update 200923: Birol Ünel is op 4 september 2020 verleden. Hij was 59 jaar.