Day 1/10. Art for
art lovers in 10 days. Please post 10 of your favourite masterpieces of visual
arts (paintings, drawings, prints, sculptures, photographs...)
that are of great significance to you. No names, no titles. I was invited by
Martin Pulaski, and now ask Kristoffel Boudens to continue the art game if they
like to play it too.
Dag 1. Romeinse kapitaal
Ik ga elke dag om met letters. Duizenden, wat zeg ik,
tien- of misschien wel honderdduizenden ervan krijg ik dag na dag onder ogen.
26 verschillende letters, met nog enkele varianten en verschillende vormen en
formaten, in talloze combinaties. Uiteraard gaat het mij in de eerste plaats om
de inhoud die deze combinaties en combinaties van combinaties vormen. Maar ik
sta er zelden bij stil dat een goede vormgeving uitermate belangrijk is om mij
een weg tot bij die inhoud te laten banen. Typografie, lay-out, bladschikking…:
pas wanneer ze slecht zijn en/of niet aangepast aan de boodschap, vallen ze op.
Daarom kun je stellen dat ze in hun beste gedaante onzichtbaar zijn, dat je er
dan niet op let.
Beeldend kunstenaar, beeldhouwer, tekenaar,
lettertekenaar en letterbeeldhouwer Kristoffel Boudens heeft mij geleerd naar
letters te kijken. Aan elke gedrukte letter gaat een getekende letter vooraf.
Schreven, rondingen, ligaturen, de witruimte tussen de letters, de grootte van de opening van de o’s en de a’s en
de e’s en de b’s en d’s en p’s enzovoort… – het heeft allemaal zijn belang, er
gaat denkwerk aan vooraf. De witruimtes en spaties, interlinies, marges
enzovoort doen de bladspiegel ademen. De leesbaarheid van een tekst heeft niet
enkel met de kronkels in de gedachten van de schrijver en in de hersenen van de
lezer te maken, maar ook met de krullen en frullen, het schrijven en de
schreven, de leesbaarheid van de tekens. Met de tekening die aan de tekens is
voorafgegaan.
De tekst komt niet alleen op papier of – in onze digitale
tijd – op het computerscherm tot stand, hij werd, en wordt nog altijd, ook
gebeiteld in steen. En de oervorm van ons alfabet als ‘gekapte’ letter is de
Romeinse kapitaal: helder, overzichtelijk, streng in het gelid maar met ruimte
voor geringe afwijkingen, uitermate leesbaar.
Dank, Kristoffel, dat je mij dit hebt leren zien.