zaterdag 22 november 2014

wolken 1235-1239



wolkenfragmenten uit Ilja Leonard Pfeijffer, La Superba

1235
Maar je kunt ook onder de staketsels door lopen van de verroeste kolossen, over de ondergrondse parkeergarage waaronder de snelweg is aangelegd naar de zee, langs afgebladderde bars en clubs met fantasieloze namen, onder de wolkenkrabber door, naar Piazza Dante. (40)

1236
Maar toen de cowboys eenmaal hadden gewonnen en wolkenkrabbers hadden gebouwd, gingen tienduizenden berooide Italianen vanuit de haven van Genua Columbus achterna in een droom van rijkdom en een nieuw leven. (103)

1237
Ik kijk elke dag naar de schepen. En op een winderige ochtend, als een grote veerboot uit den vreemde aanlegt in de verte, achter Darsena, en het labyrint wordt gevuld met verse verdwalers, dan, op zo’n ochtend, in mijn stad, op loopafstand van Capitan Baliano, Piazza delle Erbe en de Bar met de Spiegels, terwijl de vissers vloeken en de hoertjes van mij willen houden, terwijl donkere wolken zich samenpakken boven de forten op de heuvels, dan voel ik mij… raar om te zeggen… dan voel ik mij… raar om in je eigen fantasie te geloven… maar dan voel ik mij ook echt gelukkig. (104)

1238
Een wolkenkrabber in de oude haven. (199)

1239
Dat is zo veranderlijk als een wolkenpartij in de wind, die nu eens lijkt op Scandinavië, en het volgende moment op eenden, een dame, schapen met een herder. (308)