vrijdag 25 juli 2014

tour 103



9 mei 2014

dag 11.7

Ik bereik Carcassonne, verzeil daar eerst op een affreus drukke ringweg, maar vind uiteindelijk toch mijn weg naar het hedendaagse centrum. (De door Viollet-le-Duc in de negentiende eeuw zwaar, sommigen zeggen te zwaar, gerenoveerde middeleeuwse citadel heb ik ooit bezocht; daar heb ik nu echt geen zin in.) Ik neem mijn intrek in Hôtel Bristol, tegenover het station en aan het Canal du Midi.

De receptioniste is in een telefoongesprek verwikkeld. Het blijft maar duren. Een verre klant herhaalt en blijft maar herhalen hoe goed het verblijf wel was of hoe slecht het met haar gaat – enfin, het doet er niet toe. Wat er wel toe doet, is de rondborstigheid van de receptioniste. Zij doet haar uiterste best om haar geduld niet te verliezen, zonder daarom uit het oog te verliezen dat het toch belangrijk is om goed te tonen hoeveel hout ze voor de deur heeft liggen. (Vergeef me mijn platitude, ik ben inmiddels negen dagen op de lange omvaart.) ’t Is toch een bizar gegeven: hoe vrouwen uitspelen wat ze hebben, en hoe ze dat doen. Het kan toch niet anders of ze wéten hoe mannen altijd dáár naar kijken, en toch doen ze alsof ze dat niet weten. Maar dan gaat die hand weer naar de blouse, ten einde, door samenvoeging van beide uiteenvallende panden de inkijk toch enigszins te verhullen – waarna dit vrouwelijke wezen dan weer tamelijk ostentatief vooroverbuigt om met diezelfde hand een telefoonnummer op te snorren. De blousepanden vallen weer fraai uiteen. Enfin, ’t is een spel, en ik speel het welwillend en discreet mee: mijn mannenblik honoreert, celebreert, eert. Madame, zeg ik alleen maar in gedachten, vous avez une jolie poitrine. Want zo heet dat hier. Het blijven uiteraard gedachten. Wanneer mevrouw dan eindelijk de hoorn heeft kunnen neerleggen, staat ze me, met ironisch en conspirationeel opgetrokken wenkbrauwen vanwege dat gedoe van daarnet, uitermate vriendelijk te woord. Ja, er is een kamer, die kost zo- en zoveel, uw fiets kan in de garage, hier is de sleutel, afrekenen doet u dan morgen wel, ontbijt is er vanaf half acht.