Je kunt je afvragen wat het met
een kind doet om gedurende twaalf jaar op te groeien met een cameraploeg in de
buurt. Worden de ontwikkelingen die het doormaakt van kleuter tot
jongvolwassene hierdoor niet verstoord? Ethici en psychologen moeten zich daar
maar eens over buigen. Kun je ouders wel het beschikkingsrecht geven om een
dergelijke levensbepalende ingreep in het leven van hun kinderen toe te staan?
Maar goed, de film is er nu en kan
als film worden beoordeeld. Twee kinderen, Mason en zijn wat oudere zusje
Samantha, spelen mee in een speelfilm over gezinnen en the American way of life waarvan de opnamen over hun hele jeugd
zijn uitgespreid. De rollen van hun ouders worden ingevuld door beroepsacteurs,
die dus niet hun ouders zijn. Idem voor de andere hoofdrolspelers, bijvoorbeeld
de partners van hun ouders, die elkaar opvolgen nadat het oorspronkelijke stel
uit elkaar is gegaan. Ook deze volwassen mensen zien we in de loop van die
twaalf jaar fysiek veranderen: ze worden grijzer, dikker, gelatener. De eelt op
hun ziel tekent zich af op de gelaten en in de verzakkingen.
Er kan in de kijkhouding een
verwarring ontstaan. Doordat je die veroudering te zien krijgt, zowel bij de
kinderen als bij de volwassenen, krijgt de film het karakter van een in de tijd
uitgesponnen documentaire. Er zijn nog wel meer van dat soort biografische
experimenten op touw gezet, het staat mij voor de geest dat de BBC een aantal
mensen over een zeer lange periode, ik geloof 35 jaar, elke zeven jaar heeft
geportretteerd. Boyhood toont wat de
tijd met mensen doet, en dat verhoogt het realiteitskarakter. En daardoor
vergeet je dat er wel degelijk een scenario is, en dat alle perikelen die de
kinderen in de film moeten doorstaan (ruziënde ouders, drinkende stiefvaders,
puberteitsperikelen, pesterijen op school, talloze verhuizingen) niet écht
zijn. Maar tegelijk besef je maar al te goed dat Richard Linklater heeft willen
zeggen dat dit voor veel kinderen wél de realiteit is, dat Boyhood met andere woorden maar al te realistisch is. De botsing
tussen deze twee vormen van realisme doet een heel bijzondere spanningsboog
ontstaan, een die mede aan de basis ligt van het feit dat de film gedurende
twee uur en drie kwartier blijft boeien. Ik moet zeggen (en ik zeg het graag):
ik heb me geen seconde verveeld.
Dat heeft natuurlijk ook zeer veel
te maken met de acteerprestaties van de professionele acteurs (vooral Patricia
Arquette als de moeder en Ethan Hawke als de biologische vader), maar ook
doordat de kinderen, letterlijk van kleins af aan, zo overtuigend spontaan
‘spelen’. Het kan niet anders of ze moeten voortreffelijk zijn gecoacht, zeker
in het begin. Ik kan mij voorstellen – ik zou dat graag eens weten – dat ze
naar het einde toe de camera zo gewoon waren dat ze deze als een natuurlijk
gegeven zijn gaan beschouwen. In die mate misschien, zo vraag ik mij dan af,
dat ze hem na afloop zijn gaan missen. (Verwikkeling: Samantha is ‘in het echt’
de dochter van de regisseur en zou er een tijd de brui aan hebben willen
geven.)
Boyhood houdt ons een weinig flatterende spiegel voor. Iedereen
herkent wel iets in deze film: kind zijn van gescheiden ouders, zelf scheiden,
een drinkende vader of moeder hebben, zelf drinken, vriendjes verliezen omdat
je ouders ergens anders gaan wonen, je kinderen dergelijke scheidingen aandoen,
de naïviteit van ouders die denken dat hun kinderen niet drinken, niet neuken,
niet blowen terwijl die kinderen dat natuurlijk wél allemaal doen, het
verschrikkelijke onvermogen om de juiste keuzes te maken in het leven (bijvoorbeeld
in de partnerkeuze), de contingentie die daarbij komt kijken, de vreselijke
snelheid waarmee het leven voorbijraast, enzovoort enzovoort. De vrijheid, de
verantwoordelijkheid, de onvrijheid. En dat alles in een ‘samenleving’ die geen
duidelijke autoriteitsinstantie meer erkent die de te maken keuzes zou kunnen
vergemakkelijken en inbedt in een stevig sociaal netwerk, een ‘samenleving’
waarin de zogenaamde ‘normen en waarden’ op drift zijn geslagen, een
‘samenleving’ waarin het materialisme vaak nog het enige houvast biedt, een
houvast dat na verloop van tijd ook maar hol blijkt te zijn. De tijd is
genadeloos voortgeschreden – en terwijl het kind een jongvolwassene is geworden
die nog alle mogelijkheden voor zich heeft, hebben ondertussen de ouders de
middelbare leeftijd bereikt waarop ze beseffen dat voor hen de tijd van de
mogelijkheden voorbij is. De vader probeert zijn zoon nog wat raad mee te
geven, maar dat klinkt cynisch en vermoeid – hoe goedbedoeld het ook is.
Dat heeft mij in deze film
wellicht nog het meest aangesproken, meer nog dan de herkenning van bepaalde
situaties en problematieken die verbonden zijn met de respectabele leeftijd die
ik inmiddels ook heb bereikt: de gelaten vermoeidheid die gepaard gaat met het
ouder worden, en hoe die vermoeidheid in defaitisme kan ontaarden, tenzij ze,
door God weet welke tussenkomst of ingeving, tot wijsheid kan worden omgebogen.
Beide volwassen hoofdpersonages,
zowel de moeder als de vader, zijn in hun menselijkheid sympathiek. Maar het
leven is onrechtvaardig: de moeder, die zich altijd verantwoordelijk heeft
gedragen maar wier enige fout het was telkens drinkende mannen te kiezen, zit
op het eind, wanneer ze beseft dat ze afscheid moet nemen van haar uitvliegende
kinderen, haar onmacht en angst uit te huilen aan de keukentafel; de vader,
onverantwoordelijk in het begin en vakkundig door zijn nieuwe vrouw omgeturnd
tot brave huisman, draagt een licht-cynische en berustende levenswijsheid uit.
Maar het moet gezegd: beiden hebben, op hun manier, hun kinderen graag gezien.
Boyhood is bovenal een ode aan de ouderliefde, en dat is zoals we
allemaal weten een zwaar onder druk staand goed. De film brengt hulde aan deze
twee ouders, man en vrouw, die elk op hun manier falen – kan het eigenlijk nog
wel anders in deze tijd? – maar niet als
het er op aan komt hun kinderen graag te zien en hen in een zo goed mogelijke
positie los te laten. En Boyhood is ook
een memento mori. Vergeet niet te
leven, lijkt Linklater te willen zeggen. Verlies jezelf niet in onmogelijke
verlangens. Probeer vrede te nemen met het onvolmaakte. En heb aandacht voor je
kinderen: ze onthouden het als je hun twaalf jaar geleden iets hebt beloofd en
treuren terecht als blijkt dat je die belofte niet waarmaakt. Elk moment, elk
woord is belangrijk. Empathie houdt onder meer ook in dat je beseft dat wat
voor jou misschien futiel is, voor een ander een kwestie van overleven kan zijn.