dinsdag 2 september 2014

facebookbericht 613


Ik kan niet geloven dat een grootschalig onderzoek, zoals dit naar de strapatsen van de familie Aquino, kán gevoerd worden zonder dat ergens een foutje wordt gemaakt. Dat foutje opspeuren en daarover dan het hele proces laten struikelen waardoor de daders ongestraft vrijuit kunnen gaan: dat is pervers. Het gaat mij over de letter en de geest van de wet. En het kan er bij mij niet langer in dat advocaten als Van Steenbrugge, die ik tot nu toe altijd hoog inschatte, elders emmeren over de geest, maar zich hier schaamteloos verrijken aan de letter. Ook zijn prettig gestoord kapsel kan mij niet milder stemmen.



*

Als dat Aquino-tuig straks vrijuit gaat, zal het niet zijn omdat ze niet schuldig zijn maar omdat ze zich dure advocaten kunnen permitteren die over de middelen, de mogelijkheden en de knowhow beschikken om het onderzoek op de kleinste procedurefouten te screenen. En als die dure advocaten, die elders de moraalridder uithangen, de verdediging van dat Aquino-tuig op zich nemen, dan is het niet omdat ze de dure principes van de rechtstaat willen vrijwaren, maar om een andere reden en wij weten allemaal welke reden dat is. Een rechtssysteem dat voorrang geeft aan wie over poen beschikt, is een zeef en het past daarover verontwaardigd te zijn. Meer nog, het is een plicht.