donderdag 4 september 2014

reactie



Roos Degheele: als ik woorden lees zoals halfbloed, of mulat (in een eerder stukje) dan heb ik daar moeite mee

Pascal Cornet: Wat moet ik dan schrijven, Roos? Toch niet het half-ironische 'gekleurde medemens' of zoiets. Zijn er dan geen halfbloeden of mulatten misschien? Doe mij een suggestie.

Roos Degheele: Wat maakt het uit welke huidskeur iemand heeft? (Creool is een veel gebruikt woord - roept een caraïbisch sfeertje waar op waar veel gekleurde medemensen leven)

Pascal Cornet: Het maakt wél uit, Roos. Want ik wil aangeven dat Frankrijk meer en meer een 'gekleurd' land wordt, zoals heel Europa trouwens. De kwantiteit van aanwezige rassen en volkeren contrasteert er met het verdwijnen van regionale verschillen in architectuur, landbouw etcetera. Ik vond het wel degelijk nodig om in het stukje te vermelden dat de nieuwe uitbater van dat dorpscafé een kleurling is. En dat hij door het overgeërfde clientèle goed is aanvaard. Ik vond het een moedige en uitermate vriendelijke man en wens hem het allerbeste!