dinsdag 30 september 2014

zomer veertien 38



1 augustus – vrijdag / Elisabethlaan

Het begint al veel later klaar te worden, merk ik wanneer ik om kwart over zes naar de Visart stap (…).’

Ik vul mijn uren met lectuur en kom weer niet aan opruimen toe, wat ik me nochtans stellig had voorgenomen. Pieter komt langs om de auto te brengen. Hij vertelt over de schetsen die hij in Oostende maakt van de zich van station naar zee spoedende dagjesmensen, die dan een paar uur later, of als de dag in regen en guur weer is ten onder gegaan, in omgekeerde richting naar het station afdruipen. Pieter zegt zich in hoge mate over deze diverse en sjofele fauna te kunnen verbazen.

(…)

(…)

Een luie namiddag waarin ik mijn voornemen om te gaan fietsen door loomheid gefnuikt zie (…). Lectuur: Edmund de Waal, De haas met de amberkleurige ogen. Ik weet na vijftig bladzijden nog niet of het me interesseert. De vertaling is in elk geval niet denderend.

(…)

Het is geen komkommerzomer dit jaar. Het nieuws bulkt van het – overwegend slechte – nieuws. Het conflict in de Gazastrook waait over naar de Westelijke Jordaanoever. In Libië laait de burgeroorlog opnieuw op. In Westelijk Afrika krijgt men het ebolavirus niet onder controle. Op Taiwan zijn bij een gasontploffing tientallen doden gevallen. In de Oost-Oekraïense korenvelden worden drie weken na het neerhalen van het Maleisische lijnvliegtuig nog altijd lijken en restanten van lijken aangetroffen. Zulte verliest met 2-5 van een Wit-Russische ploeg waarvan niemand tot dusver ooit gehoord had. Enzovoort, enzovoort.

De drukte op de Burg beklemt. Het voorprogramma van Babylon Circus trekt op niets. We (…) gaan dan een pint drinken op het terras van het Volkshuis aan de Vismarkt. Twee corpulente broers proberen elkaar, steeds dronkener, te overtuigen dat deze oplossing 80 eurocent per uur goedkoper is dan gene; ze komen er steeds op terug; ’t is een financiële litanie met talrijke gebaren. Naast ons is een stelletje jonge Italianen zwaar ontgoocheld over de pizza van Dokter Oetker die ze voorgeschoteld krijgen. We keren terug naar de Burg omdat we om half elf hebben afgesproken met Viviane, bij het standbeeld ‘De verliefden’. Ondertussen is Babylon Circus begonnen en dat klinkt al heel wat beter. Ze zingen een lied over een passerende karavaan. (…)