woensdag 24 september 2014

tour 161



22 mei 2014

Tijd om de bagagetassen leeg te maken en alles op te ruimen en te wassen.

Ik kwam tijdens het fietsen op het idee om een inventaris op te stellen van alles wat ik bij had, en van wat ik daarvan wel en niet heb gebruikt. Kwestie van daar lering uit te trekken voor een volgende keer.

Tijdens zo’n reis krijgt elk voorwerp, dat telkens een eigen gewicht heeft, een buitengewoon belang. Je bouwt er, voor zover het zinvol is zoiets te zeggen, als het ware een persoonlijke band mee op. Veel van die voorwerpen hebben mij ook echt vooruitgeholpen, ze hebben hun rol gespeeld. Deze inventaris is een eresaluut aan de dingen die mij hebben vergezeld.

In totaal had ik 25 kilogram bagage mee, waarvan ik 3,8 kilogram meegesleurd materiaal niet heb gebruikt. Daarbij heb ik niet meegeteld de technische benodigdheden, die, ook als je ze niet nodig hebt, toch onontbeerlijk zijn. Wel de drie niet aangeraakte boeken!
 
Ik had vier Ortlieb-reistassen mee. Uiteraard heb ik de tassen zelf zeer intensief gebruikt. Ik overloop de inhoud.

1. klein rechts vooraan

laptop + lader
Zeer intensief gebruikt. Op basis van de notities die ik onderweg maakte (en die ik vaak al in mijn hoofd, al fietsend, bedacht en ‘schreef’), heb ik menig uur nauwgezet zitten schrijven: op de hotelkamer, in het restaurant, aan een tuintafel gezeten op een camping. Op mijn rustdag heb ik van elf uur ’s voormiddags tot vijf uur ’s avonds onafgebroken zitten schrijven. Ik herinner me niet ooit zo lang aan één stuk creatief werk te hebben verricht.

Leica X1-fototoestel + lader + kabel om bestanden over te laden op laptop
Met dit toestel heb ik mijn 10 kilometer-foto’s gemaakt. De procedure was in het begin encombrant, maar werd op den duur een automatisme. Meer nog, zij werd een houvast. Ik ontwikkelde als het ware een inwendige klok. Wanneer mijn kilometerteller op 10 of een veelvoud van 10 kwam te staan, stopte ik op de eerste veilige plek waar dat mogelijk was, boog ik me, zonder van mijn fiets af te komen, voorover om de tas open te maken, haalde het toestel eruit en van het toestel de lenskap, zette het toestel aan, wachtte tot de lens uit het toestel naar voren was geschoven, kaderde en drukte af. Niets geen instellingen, alles bleef voortdurend op automatisch staan. Ik zette het toestel af, zette de lenskap terug op de zich weer in het toestel teruggetrokken lens, stopte het toestel in de tas en deed de tas dicht. Dit alles duurde – dat mat ik soms – 35 tot 45 seconden. Het werd een ritueel, een structuur, een houvast.

Panasonic DMC-523-fototoestel + lader + kabel om bestanden over te laden op laptop
Dit toestel had ik voortdurend op zak en ik heb er vaak al rijdend foto’s mee gemaakt, buiten de 10 kilometer-reeks.

Nokia-gsm + lader
Noodzakelijk en zeer gewaardeerd instrument om contact te houden met het thuisfront en welgekomen aanmoedigingen in ontvangst te nemen.

portemonnee met wisselend aantal muntstukken en een potloodslijper
De potloodslijper kocht ik in Orange. De punt van mijn potlood was afgebroken en aangezien ik zonder potlood geen boek kan lezen… Het duurde wel een paar dagen vooraleer ik aan de noodzakelijke aanschaf van die potloodslijper dacht. Hij kostte 35 eurocent. Ik heb er uiteindelijk geen gebruik van gemaakt.

portefeuille
-        -  bankkaart: om te betalen in de hotels
-        -  ziekenfondskaart: niet nodig gehad
-        -  briefgeld
-        -  rijbewijs: niet nodig gehad
-        -  identiteitskaart: handig in hotels bij het inchecken
-        -  kleine overzichtskaart van Frankrijk met daarop aangebracht mijn reisroute: heb ik een paar keer gebruikt om aan mensen met wie ik aan de praat geraakte, meestal in cafés, mijn reisroute aanschouwelijk voor te stellen; lokte altijd uitingen van bewondering uit

notitieboekje, met daarin een groeiende verzameling adreskaartjes en rekeningen van hotels, kastickets…
Ik kreeg het boekje van P. Ik zal het haar tonen wanneer ik haar opnieuw zie, zodat ze weet dat er goed gebruik is gemaakt van haar attentie. Vooraan schreef ik de notities (observaties, gedachten, waarnemingen), achteraan de uitgaven die ik maakte en het aantal kilometers dat ik aflegde.

balpen: vaak gebruikt

potlood: niet gebruikt
Ik had dit potlood mee om aantekeningen te maken in de boeken die ik las, zoals ik bij het lezen van boeken altijd een potlood bij de hand heb, maar ik heb het niet gebruikt om de heel eenvoudige reden dat de eerste keer dat ik het wilde gebruiken de punt afgebroken bleek en ik ben er nooit toe gekomen, hoewel ik speciaal met dat doel voor ogen in Orange een potloodscherper aankocht, de punt bij te slijpen.

hoofdbandlicht: vaak gebruikt.
Meestal gebruikte ik dit licht, eigenlijk een zaklamp die bevestigd is op een elastische hoofdband, ’s avonds in de tent om nog een paar bladzijden te lezen, maar één keer ook in een totaal andere situatie, namelijk in de tunnel van de col du Romeyère, waar fietsers al van bij de voet van de berg worden verwittigd dat ze zonder verlichting de beklimming niet mogen aanvatten. De tunnel is onverlicht en zonder bijlichten geraak je er gewoon niet door. Gewone fietsverlichting volstaat eigenlijk niet, dus was deze extra verlichting zeer welkom.

vijf boeken
-        - Jack Kerouac, Op weg. Ben ik beginnen te lezen op de trein naar Arlon, en dan nog een avond of twee daarna, maar het kon me niet voldoende boeien.
-        - Jelle Noorman, Mijn Frankrijk. Ben ik de hele reis door blijven lezen, maar telkens maar een paar bladzijden aangezien ik mijn avonden vooral besteedde aan het aanvullen van mijn notities.
-        - Patricia de Martelaere, Taoïsme. Niet opengeslagen. Dat op zich lijkt mij al een vorm van taoïsme.
-        - John Melville, Moby Dick. Dit was het boek dat ik dacht te zullen lezen maar het is er niet van gekomen.
-         - Oscar Wilde, Het portret van Dorian Gray. Dit moest ik voor de leesclub de maandag na mijn thuiskomst lezen en ik dacht aanvankelijk dat ik had vergeten het mee te nemen. Pas bij het uitpakken thuis bleek dat ik het al die tijd had meegesleurd, over berg en dal.

Ibuprofen: 10 pillen
Daarvan heb ik er zes genomen omdat ik de laatste dagen telkens met hoofdpijn opstond. Wellicht door een lichte zonneslag.

Zolpidern: 10 pillen
Iedere keer dat ik in mijn tentje sliep, nam ik een halfje. Om toch maar zeker niet ’s nachts wakker te liggen.

nagelschaartje: gebruikt

wondpleisters: godzijdank niet nodig gehad.

tekengereedschap
Pieter had mij een setje meegegeven en ik heb er zes keer gebruik van gemaakt. De ansichtkaarten die ik op deze manier vervaardigde, heb ik allemaal naar Pieter gestuurd. Het setje bevatte:
-        -  blikken doos met potloden, aquarelpotloden en houtskoolstiften, sushirestaurantvisje met water om de met aquarelpotlood uitgezette lijnen tot kleurvlakken uit te smeren, een lapje stof, een gummetje
-        - papier op prentbriefkaartformaat

een zakje pikante saus
Op zaterdag 10 mei kreeg ik in de pizzeria van Saint-Jory een zakje pikante saus mee, maar ik slaagde er niet in het open te maken toen ik, gezeten op een scheef geplaatste bank op het net heraangelegde dorpsplein, mijn pizza zat te verorberen en heb het daardoor de rest van de reis met me meegevoerd.

2. klein links vooraan

plastic zak met alle picknickbenodigdheden
-        - voeding: wisselende samenstelling (brood, kaas, worst, chocolade, boter, fruit, vis in blik…)
-        - keukenhanddoek met daarin gewikkeld: mes, dunschiller, koffielepel en vork – daarvan heb ik alles gebruikt behalve de koffielepel
-        - bokaal 50 gram Nescafé oploskoffie, gekocht in Thoirette omdat ik daar in een gîte over een keukenfornuis beschikte en dus water kon koken; ik heb de oploskoffie ook nog gebruikt in de gîte bij de boeren in Sérignac-sur-Garonne
-        - vatje peper + vatje zout: gebruikt telkens ik een tomaat at en dat is een keer of zeven het geval geweest

kettingolie + vod: gebruikt want ik heb mijn ketting en versnellingsapparaat toch een keer of drie onder handen genomen

zadelledervet + vod: gebruikt, ten einde het comfort van mijn nieuwe Brooks-zadel te optimaliseren

zonnecrème: gebruikt, maar de eerste keer te laat want mijn bovenarmen waren al verbrand en zijn de volgende dagen verveld

fietspomp: niet één keer nodig gehad

leesbril in opbergkas: gebruikte ik in het begin een paar keer maar ik heb de gewoonte nog niet en op den duur vergat ik de bril

zonnebril: had ik bijna voortdurend op, als zonnelichtverzachter op mijn ogen of als haarband op mijn hoofd

kei, opgeraapt op de col du Rousset

kei, opgeraapt op de camping in Sommières

licht regenjasje: niet gebruikt

plastic zak met technisch materiaal
- drie bandaftrekkers: niet gebruikt
- twee binnenbanden: niet gebruikt
- setje nimbussleutels: gebruikt om de positie van mijn zadel bij te stellen

plastic zak meegekregen van de fietsenmaker met de oude trapas en de oude remblokjes als reserve-onderdelen, plus ook een remkabel en enkele kettingschakels: niet gebruikt

3. groot links achteraan met kleren (+ wat ik aanhad)

lichte schoenen (Björn Borg): om te fietsen + een stel reserveveters

espadrilles: als schoeisel voor ’s avonds
gewone kleren
-        -  twee overhemden waarvan ik er slechts één gebruikt heb
-        -  één T-shirt: gebruikt, meestal om te slapen
-        -  één lange broek met lederen broeksriem: gebruikt
-        -  vier onderbroeken: gebruikt
-        -  vier onderhemden: gebruikt
-        -  vier paar sokken: gebruikt

fietskleren
-        -  twee koersbroeken met korte pijpen: gebruikt
-        -  één koersbroek met lange pijpen: gebruikt bij regenweer of wanneer het in de tent te koud werd
-        -  vingerloze fietshandschoenen: gebruikt
-        -  één koersshirt met korte mouwen: gebruikt
-        -  twee koersshirts met lange mouwen: een ervan gebruikte ik wanneer het in de tent te koud werd
-        -  regenjack + regenbroek: het jack heb ik gebruikt, de broek niet
-        -  helm: gebruikt, zij het vooral als bescherming tegen de zon

plastic zak met toiletgerief
-        -  één badkamerhanddoek: gebruikt
-        -  washandje: gebruikt
-        -  tandpasta + tandenborstel: gebruikt
-        -  haarborstel: gebruikt
-        -  shampoo: gebruikt
-        -  tube calendulazalf: gebruikt tegen insectenbeten
-        -  tube daktarin schimmelwerend middel: niet gebruikt

lederen schoudertasje: eigenlijk enkel op de treinreis naar Arlon gebruikt, daarna was het ballast

4. groot rechts achter met kampeerbenodigdheden

plastic grondzeil: gebruikt

tent The North Face Storm Break 2: zes keer gebruikt

slaapzak Karrymore Bluestone: gebruikt

zelfopblazende slaapmat Ayacucho (bovenop de reistassen gebonden): gebruikt

elastiek om de slaapmat, in een vuilniszak van de Stad Brugge gevat, bovenop de fietstassen te binden

één fles balsamicoazijn 50 cl: gekocht in Sérignac-sur-Garonne, maar toen ik van die boodschap thuiskwam, dat wil zeggen in mijn gîte, bleek dat er al een aangebroken en veel kleinere fles in de voorraadkast stond – maar die halveliterfles had me meer dan 6 euro gekost, dus kon ik hem niet zomaar laten staan en dus heb ik heb meer dan een week over Franse wegen meegezeuld
wc-papier: evident dat je dat bij hebt maar ik had het vergeten, dus heb ik maar een aangebroken rol meegegrist uit de toiletten van een restaurant, dat was in Sommières

de fiets zelf met facultatieve onderdelen:

verlichting met batterijen: die is van pas gekomen, zowel in de tunnel van de col du Romeyère als op de voorlaatste dag, toen ik na de middag in een antediluviaanse, uren durende regenbui terechtkwam

kaarthouder met daarin bladzijden, uitgescheurd uit een Michelinboek Frankrijk 1:200.000

drinkbus: ik had er een bij, maar die gebruikte ik niet; ik drink niet graag uit een drinkbus, met dat vervelende sproeimechanisme dat, zo beeld ik mij in, voortdurend vol microscopisch ongedierte zit, maar bovendien bleek een lege plastic Perrier-fles niet alleen een praktischer volume te hebben (1 in plaats van 0,5 liter) maar ook even goed in de op mijn fietskader gemonteerde drinkbushouder te passen; op den duur werd die Perrier-fles een soort van fetisj, ik vulde hem voortdurend bij en vond het om de een of andere reden belangrijk dat het dezélfde fles bleef die mij op mijn reis vergezelde – ik schat dat ik, met gemiddeld 3 liter water per dag, toch een liter of 75 heb gedronken