lees hier vanaf het begin: de
laatste boom 1
Het kapitalisme moet blijven draaien en daartoe moet de
westerse mens tot consumeren worden aangezet. ‘Ongeveer 10 procent van de
Amerikaanse economie gaat naar de sales
effort’. En: ‘Op een doordeweekse dag worden we door ongeveer 3000
reclameprikkels “getroffen”.’ Die sales
effort is vaak misleidend, manipulatief en/of leugenachtig en bovendien
moreel hoogst dubieus: ‘Deze manipulatie-industrie speelt in op het slechtste
in de mens, zoals bezitsdrang, zucht naar instant bevrediging, hedonisme,
jaloezie.’ Om ons te bereiken worden ons privégegevens ingepikt. Behoeften
worden gecreëerd. De rage van de energieverslindende SUV’s en de wegwerpkledij,
die grotendeels door slaven wordt gemaakt, zijn hier goede voorbeelden van. De
producten (en hun verpakkingen) worden voortdurend vernieuwd of krijgen een
ingebouwde veroudering mee. En het vreemde is dat we dit allemaal kritiekloos
slikken.
Dit alles blijft niet zonder gevolg voor de manier waarop
mensen met elkaar omgaan. Het consumentisme werkt afgunst en meedogenloze
competitiviteit en in elk geval desolidarisering in de hand. De gevolgen laten
niet op zich wachten: ongenoegen (want de koopverslaafde kan niet alle
behoeften op elk moment bevredigen), veralgemeend wantrouwen en vereenzaming.
Uiteraard heeft ook de gezondheid te lijden van het
kapitalistische geweld. Onder de 70.000 chemicaliën die zich via de productie
van allerlei vaak nutteloze dingen in het milieu verspreiden zijn er veel die
kanker, diabetes, obesitas, autisme, onvruchtbaarheid… verwekken. Al minstens
800 van die artificiële stoffen zijn aangemerkt als hormoonverstorend. Het
spreekt vanzelf dat de chemische en de voedingsindustrie zich niet de kaas van
het brood zullen laten eten en ze verzetten zich dus met hand en tand, met alle
beschikbare middelen, tegen opgelegde beperkingen. Alleen al in Brussel, waar
heel wat beslissingen die de volksgezondheid ten goede zouden komen, zouden
kunnen genomen worden, verkopen meer dan twintigduizend lobbyisten hun diensten
aan het grootkapitaal. Dat gelobby zie je overal opduiken waar de wetgever nog
maar denkt aan milieumaatregelen. De chemische industrie en Big Oil financieren klimaatontkennend
wetenschappelijk onderzoek. Eigenlijk doen alle sectoren dat: farma, auto,
vlees… En de wapenindustrie, niet te vergeten. De CEO-maffia infiltreert in de
hoogste politieke niveaus. Ze sponsort zelfs klimaattoppen.
(wordt vervolgd)