dinsdag 11 december 2012

schrikkel 330


Elke avond moet het luik van hun hok worden gebarricadeerd, en elke ochtend moeten ze weer worden bevrijd: de kippen van J. en R., waar ook T. en S., wanneer J. en R. afwezig zijn, voor te zorgen hebben. Niet dat die beestjes geen nachtelijke wandeling mogen maken in hun grote kippendomein (gesteld dat ze daar op uit zouden zijn), neen, het is maar dat ze geen ongewenst bezoek zouden krijgen van een van de vossen die inmiddels ook tot in Ryckevelde en Male zijn doorgedrongen. Vandaag moest ik de kippendeur openmaken omdat ik, bij afwezigheid van alle anderen, de eerstvolgende ben in de pikorde der  kippenhokverantwoordelijken. Ik mag er in ruil al eens een eitje voor eten. De dag was al een eind gevorderd en ik kan me voorstellen dat beide kippetjes al redelijk ongedurig begonnen te worden – of hebben ze geen besef van tijd in hun donker hok? Ik had nog maar net de balk van voor het kanteldeurtje weggenomen of daar kwamen ze al parmantig als een cabaretier de kippentrap afgestapt en pikkelden recht op de voeder- en waterbak af. Waarna ze hun domein tot in de verste hoeken begonnen te verkennen – daar hadden ze de hele dag voor.