maandag 3 december 2012

facebookbericht 344

Over de vraag van Behoud de Begeerte om dat plein een andere naam te geven, valt inderdaad te discussiëren. Belangrijkste argument pro lijkt mij het feit dat Pieter de Coninck een hoog personagegehalte heeft, terwijl Herman de Coninck een verdienstelijke persoon is uit een recenter verleden. Maar goed, Conscience heeft zijn merites en misschien moet men inderdaad uitkijken naar een mooie straat in een nieuwe verkaveling om wijlen Herman de Coninck in de hectaren van ons geheugen te vereeuwigen. Interessanter is wat het verzoek van Coorevits c.s. heeft losgeweekt bij de toekomstige burgemeester-voor-één-jaar: in diens reactie zat een subtekst om werkelijk van achterover te vallen. Misschien is het voorstel van Behoud de Begeerte inderdaad een beetje ‘idioot’, maar om daar onmiddellijk een complot in te zien tegen alle rechtgeaarde hardwerkende Vlamingen van de Nieuwe Orde, dat is er toch een beetje over. Er spreekt, zoals Tom Lanoye overtuigend aanvoert, een ontstellende kijk op de Vlaamse identiteit uit. Alsof die Vlaamse identiteit ergens in de 19de eeuw stopt? Het valt inderdaad, zoals de reactie van Behoud de Begeerte stelt, te betreuren dat de afwijzing van de toekomstige burgemeester-voor-één-jaar emotioneel en uitsluitend Vlaams-nationalistisch is, en niet intellectueel. Ik wacht nog altijd op een intellectueel argument om het Vlaamse op zichzelf terugplooien en verketteren van alles wat anders is te rechtvaardigen. Ik wacht nog altijd op een intellectueel argument om het door de N-VA voorgestelde terugschroeven van het autoluw maken van de Antwerpse binnenstad en van het saboteren van het armoedebeleid te rechtvaardigen. Ik wacht nog altijd op een intellectueel argument dat mij overtuigt van de noodzaak om schepenen van Vlaamse Zaken en Inburgering aan te stellen en om, zoals in Aalst, dit ambt te laten opnemen door een auteur van het VB-70-puntenprogramma. Het gaat mij niet om hoe – ochgot – dat plein in Antwerpen heet. Het gaat mij om het ontmaskeren van de N-VA als de ongeduldig de macht verbeidende en ondertussen flink de boel polariserende partij van het Vlaams-kleinburgerlijke ressentiment. En als het dat is wat het voorstel van Behoud de Begeerte heeft losgemaakt, dat is het voor mij een goed voorstel. Dat is het ook waarop Tom Lanoye in zijn reactie de vinger legt. Daarom, andermaal: bravo Tom Lanoye!