zaterdag 28 mei 2022

facebookbericht 1143

Martin Pulaski, net terug uit Sicilië, waar hij ongunstig hoorde praten over Vlaanderen, leest mijn notitie 197 en is daar niet goed van.

Beste Martin Pulaski, ik had je natuurlijk graag een warmer welkom bereid, maar het is niet anders. Overigens snijd je daar een interessant onderwerp aan, dat wel eens onder de loep zou mogen genomen door een moedige journalist (ik denk aan Filip Rogiers, Pascal Verbeken of Stijn Tormans, maar er zijn er vast nog meer): het imago van onze regio in het buitenland. We kennen allemaal het internationale imagobeleid van onze bewindvoerders, die graag uitpakt met 'Vlaamse primitieven', 'flandriens', 'IT', 'biogenetics', bier en pralines, maar hoe denkt de modale Fransman, Nederlander, Italiaan, Spanjaard, Duitser wérkelijk over wat hem van hieruit bereikt? Hoe ziet hij/zij de 'Vlaamse mentaliteit'? En nog een ander onderwerp waarover ik wel eens graag een gedegen reportage zou zien verschijnen, is de emigratie vanuit Vlaanderen door mensen (waarschijnlijk meestal links en goed in de slappe was zittend) die dat hele gedoe rond Vlaamse 'identiteit' beu zijn, als ze er al geen schrik voor hebben opgevat. Mij hebben in elk geval al veel berichten bereikt over mensen die, niet alleen omdat het daar goedkoper wonen is, alvast naar Wallonië zijn verhuisd. (Misschien zijn beide onderwerpen al eens aan bod gekomen, dan krijg ik graag verwijzingen.)