wolkenfragmenten uit Luc Sante, Het andere Parijs
4466
Dat was de tijd waarin werd beslist over het lot van de Hallen, waarin La Défense en de verkeerstunnels onder de rechteroever werden gepland, waarin de stad de afbraak van het treinstation Montparnasse goedkeurde en de eerste wolkenkrabber van Parijs liet ontwerpen ter vervanging daarvan: een reusachtige verticale drol die zonder enig doel de linkeroever beheerst. (24)
4467
Slingers lichtjes volgden elkaar op, stapelden zich opeen, gevolgd door een donkere wolk en dan verzwolgen door de nevels. (Sante citeert Francis Carco, 43)
4468
‘(…) Op een bewolkte dag is op het oppervlak geen weerspiegeling te zien, alleen enorme brokken vies groen schuim die traag langsschuiven’, zo beschreef Georges Cain de Bièvre in 1908. (130)
4469
Zijn nachtelijke interieurfoto’s van bars, danszalen en bordelen zijn het meest bekend; hij maakte ook documentaire foto’s van tippelaarsters en rioolarbeiders en wegwerkers, geposeerde foto’s van geliefden en misdadigers in actie, en produceerde een bonte verscheidenheid aan straatgezichten die sedertdien ieders verwachtingen van de Parijse nacht hebben gekleurd: parken, stegen, industrieterreinen, kanalen, uitgaansstraten vol neonreclames en zijn schitterende foto’s van de Tour Saint-Jacques, een bevende gotische wolkenkrabber. (314-315)