woensdag 19 oktober 2016
de herfst van 2016 – 14 / ferroviaire ervaring 52
Gisteren liep ik met de trein nogal wat vertraging op. Er was tussen Aalter en Gent een ‘persoonsongeluk’ gebeurd en ja, over wat daarvan overblijft, is geen normaal treinverkeer meer mogelijk. Het scheelde overigens geen haar of ik had op de trein gezeten waarmee die ‘persoon’ was aangereden en dan stond ik er nog – maar dat is een ongepaste overweging. Die man, of vrouw, zal daar altijd liggen – en zal voor altijd op het netvlies van de machinist gebrand zijn, en op de netvliezen van diegenen die het spoor opnieuw vrij maken. Wachten dus, en wel op een trein naar Kortrijk. In Lichtervelde zou ik dan, na een halfuur wachten, kunnen overstappen op een trein naar Gent, en daar dan weer op die naar Brussel. Het wachten viel me licht, je maalt niet om een paar minuten tijdverlies als iemand net… Overigens, tijdverlies? Ik verloor geen minuut want bracht mijn tijd lezend en schrijvend door – en dan kan, wat mij betreft, een treinreis nooit lang genoeg duren. Bovendien kwam ik zo ook nog eens in Lichtervelde of all places, een plek die in ferroviair opzicht een belang heeft gekregen doordat hij juist op het kruispunt blijkt te liggen tussen de lijnen van Brugge naar Kortrijk en die van Gent naar Plopsaland. De wachtzaal is er unheimlich, met een drankautomaat en een uurwerk als enige elementen van verbinding, en naast de niet-overdekte perrons ligt een gistfabriek te stinken – de mooie kleurtjes waarin dat geval is geschilderd vermogen dat niet te vergoelijken. ’s Avonds, op mijn terugweg, voerde mijn trein mij alsnog over die plek tussen Aalter en Gent, en ik heb niet gedacht aan het drama dat zich daar enkele uren eerder had afgespeeld.
reactie van Koen G.: "Bedankt Pascal voor de consideratie voor alle betrokkenen bij de veel te talrijke persoonsongevallen. Gisteren was de machinist -pineut van dienst- een collega van het depot van Hasselt.
PS. Een weetje over Lichtervelde: die fabriek naast de perrons is geen gistfabriek maar de Lichterveldse Oliefabriek. Ze maken er lijnolie. Daarvoor wordt er lijnzaad verhit en dat veroorzaakt die kleffe walm."