vrijdag 21 oktober 2016

de herfst van 2016 – 16


zaterdag 1 oktober

Ik begin aan deze dagboekbladzijden en struikel meteen over de vraag van de redactie om, vanwege het pluralistische karakter van De Bond, niet in te gaan op mijn partijpolitieke en religieuze voorkeuren en praktijken. Ik begrijp dat wel, maar hoe moet dat? Zowat alles waarmee ik mij vandaag bezighoud, heeft een politieke en/of religieuze lading. Zo lees ik in 1942 geschreven dagboekbladzijden van Heinrich Böll. De latere Nobelprijswinnaar was toen soldaat in het Duitse leger. Böll is een diepgelovig mens. Als de oorlog eindelijk voorbij zal zijn, zo neemt hij zich voor, zal de grote strijd beginnen om het behoud van het christendom. En dan is er de politiek. Ik schrijf voor mijn blog over de recent opgedoken graffiti in Brussel. Het heeft geen zin om deze gevelgrote voorstellingen van genitaliën op een andere dan politieke manier te interpreteren. En ik schrijf over de roman Butcher’s Crossing van John Williams. Dat is een commentaar op het westerse kapitalisme. Zoals de buffeljagers in de jaren 1870 kortzichtig de buffelbestanden decimeerden, zo zijn wij onze planeet aan het opsouperen. Op die manier gelezen, kun je de politieke dimensie van Butcher’s Crossing niet over het hoofd zien.

Ik hield voor de periodiek De Bond van De Gezinsbond van 1 tot en met 6 oktober een dagboek bij. Het verscheen vandaag en dit is de bijdrage van 1 oktober.