vrijdag 10 juli 2015

reacties



Mijn open brief aan Kathleen Cools (29 juni) werd intussen meer dan duizend keer minstens geopend (‘aangeklikt’) en waarschijnlijk toch wel enkele honderden keren helemaal gelezen. De respons was groot en zeer overwegend instemmend. Sommigen verwezen naar een interview met Peter Vandermeersch van enkele dagen later, waarin min of meer hetzelfde stond te lezen als wat ik had aangeklaagd. Ik kan hier niet alle reacties weergeven, dus een kleine bloemlezing:


Gefundeerd en genuanceerd stuk. Maar we verwachtten niet aders.
J.L.

*

Interessant discussiepunt. De vraag is of er überhaupt nog tijd en plaats zal zijn om dieper in te gaan op de actualiteit eens de Siegfried Brackes hun stempel hebben doorgedrukt in het beleid...
G.V.

*

ik mag kathleen zeer, maar sluit mij wel aan bij de visie van pascal op de verantwoordelijkheid van de openbare omroep.
P.V.

*

Ik vind dat je overschot van gelijk hebt. En ik moet je bewonderen omdat je één van de weinigen bent die zich nog willen ergeren.

Bovendien schrijf je alweer een bijzonder helder betoog.

Zelf heb ik me vorige winter danig geërgerd aan de binnenpretjes (inderdaad) van de radioploeg rond Hautekiet die er in een dagelijks weerkerend programma op radio één eens plezier in vond om met Annemie Struyf de spot te drijven.

Dat soort radio op zijn smalst (waarin men grossiert in het navelstaren en het uitlokken van platte controverse, puur omwille van de luistercijfers) hoeft voor mij niet meer. Ik luister (naast Klara) naar buitenlandse zenders via tune-in Radio. Jammer van mijn belastingsgeld, vind ik inderdaad ook.

Maar het is, zoals je zegt, een verontrustende tendens wanneer iedereen dat soort dingen er maar bij neemt.

De wereld is gevaarlijk, je voelt het net zoals ik aan, en wie moedig is verzet zich daartegen. Het moét, namelijk.

Groeten,
D.D.

*

Heb je de quote van Peter Vandermeersch gelezen, die in Knack (en De Morgen) verschenen is:

"Neem radio 1: al te veel moet leuk en luchtig en giechelachtig zijn.

Ik erger mij daar steendood aan."

Ik ben al meer dan 40 jaar een vaste luisteraar van radio 1.

Maar ik erger mij ook al steendood in zoverre dat ik de radio soms nog liever op Q-Music of Nostalgie zet.

J.T.

*

Misschien verkeert u wel in goed gezelschap.

Al te veel moet leuk en luchtig en giechelachtig zijn.

Ik erger mij daar steendood aan.

Zegt Peter Vandermeersch over Radio1. - Quote in De Morgen.
Uvi

*

je krijgt backing van Peter Vandermeersch !!!
Ja. Alleen pijnlijk dat hij de man is die mij in 1996 heeft buitengegooid bij DS. En dat was zeker niet omdat ik te 'giechelachtig' was. (PC)
bah !
J.P.

*

Ach ja, Peter VDM... Ik vind de marketeer van het jaar 2008 of daaromtrent anders ook wel een mooie exponent van hetgeen hij aanklaagt.
(anoniem)