zaterdag 11 juli 2015

facebookbericht 791



Pierre Plum schreef over zijn nieuw polshorloge en ook over een angstdroom

In mijn vagevuur – want dat is het waarin u in uw prachtig beschreven maar verschrikkelijke droom bent beland: het vagevuur – draait voortdurend die auto rondjes die in wielerkoersen voor het naderende peloton uitrijdt om zijn zeer eenvoudige maar ook zeer eentonige boodschap aan de langs de weg wachtende menigte mede te delen: 'RO-DA-NIA... RO-DA-NIA...' Altijd met die vervorming die ontstaat doordat de geluidsbron aan de waarnemer ervan voorbijtrekt – dat verschijnsel heeft een naam maar die naam ontsnapt mij nu op al evenzeer nachtmerrieachtige wijze. Nooit, overigens, passeert in mijn droom het peloton waarop ik sta te wachten. En ja, laat Rodania het merk zijn van mijn polshorloge, dat ook is toegerust met een uitsparing in de wijzerplaat. Daarin trekken de dagen meedogenloos snel voorbij in de vorm van cijfertjes, die zo klein zijn dat ik eerst mijn leesbril moet zoeken en waar ligt die nu weer...