dinsdag 30 oktober 2012

schrikkel 286 / van boeken bezeten 16

Ik ben drie keer gegaan naar de verkoop van de ‘afgevoerde’ exemplaren in de bibliotheek en heb uiteindelijk vijftig boeken gekocht voor, alles samen, dertig euro. Dat is natuurlijk belachelijk, en niet alleen omwille van het geringe bedrag. Want zeg nu eens zelf, zeg ik tot mezelf, wanneer ga je die vijftig boeken allemaal gelezen hebben? Ik voer ter verdediging aan: een deel héb ik al gelezen en wil ik gewoon bij me in de buurt, een ander deel héb ik al en heb ik enkel gekocht om weg te geven, en als er al een deel is dat ik nooit zal lezen, dan heb ik ze tenminste van de papiercontainer gered – al moet ik wel toegeven dat die exemplaren door mijn verzamelwoede en heb- en schraapzucht niet in het bezit van andere boekenliefhebbers zijn kunnen komen. Nuja, dat doen ze dan misschien wel over een jaar of twintig-dertig – als er dan nog boekenliefhebbers zijn natuurlijk. Nu moeten ze een tijdje bij mij blijven en dat lijkt mij een aangenaam vooruitzicht. Misschien niet voor hen – hoewel, hebben boeken vooruitzichten? – maar dan toch voor mij. Nu nog plaats vinden in mijn bibliotheek, en dan is alles oké. Misschien moet ik daartoe eerst een vijftigtal andere boeken ‘afvoeren’?