dinsdag 23 oktober 2012

los ingeslagen 28

21 september 2012

De psychiater – of de psycholoog, ik raak nooit wijs uit het verschil; ik weet enkel dat je de gemaakte kosten bij de ene terugkrijgt van de ziekenkas en bij de andere niet – had haar gezegd dat ze meer moest rusten en zich goed moest laten omringen en verwennen. Daar was ze natuurlijk uit zichzelf ook wel kunnen opkomen en daardoor was ze enigszins verbolgen geraakt. Toen bleek dat het tarief in vergelijking met de vorige keer was opgeslagen, van 40 naar 42 euro, betaalde ze hem die laatste 2 euro uit met stukken van 20, 10 en 5 eurocent – ook al lag er in haar portemonnee ostentatief een stuk van 2 euro te blinken. ‘Maar geef mij dan toch dat stuk’: de psych was niet op zijn mond gevallen. ‘Neen’, zei ze. ‘Ik betaal u uit zoals ik dat wil. Het is ook geld.’