Tussen lezer of lezeres en de achterkant van hetgeen hij, of
zij, aan het lezen is, ontstaat vaak een prettige, of minder prettige, spanningsverhouding.
Niet het minst doordat de lezer/lezeres zich daarvan niet bewust is. Daardoor
is dit beeld op een complexe wijze voyeuristisch – en het komt eigenlijk wel
goed uit dat de dame deels onzichtbaar wordt gemaakt door het straffe
tegenlicht. Dat complexe voyeurisme is mede een gevolg van de dubbele
agressiviteit van reclamebeelden: mannen worden te pas en ten onpas geprikkeld,
vrouwen worden voortdurend op de onmogelijkheid gewezen om aan de opgelegde –
en opgelengde – normen te beantwoorden. Ik vind het decadent en eigenlijk niet
kunnen. Ik vraag me ook af welke impact het heeft op de leden van andere
culturen in – of aan de rand van – onze gemeenschap. En ook: hoe lang het nog zal
blijven duren, al dat gephotoshopte bloot en bijna-bloot in beeld, wanneer de
nieuwe preutsheid definitief zijn intrede zal hebben gedaan. Het antwoord is:
het zal blíjven duren zolang de economie en de reclame de bakens uitzetten en
ook de moraliteit, zij moge dan opnieuw op preutsheid afstevenen, de wet
dicteren. Onze kinderen en jongeren zullen blijven aangezet worden tot seksisme
en consumentisme (die twee gaan samen) – kijk maar eens drie clips lang naar
JIM TV en je weet waarover ik het heb. We zullen in een wereld terechtkomen waarin
de analoge omgangsvormen opnieuw gekneveld zullen zijn, terwijl we virtueel zullen
blootgesteld blijven aan visueel geweld. Soms kan ik er mij iets bij
voorstellen, dat sommigen in zo’n samenleving hun weg niet vinden. Meer nog:
dat ze er geen deel van wíllen uitmaken.