vrijdag 15 april 2022

facebookbericht 1137

Ik was op Goede Vrijdag 1972 in het aan de Moeder Gods toegewijde bedevaartskerkje van Ver-Assebroek 'Evangelist' tijdens het zorgvuldig ingestudeerde Passiespel van het zesde leerjaar van meester Van Simaey van Afdeling C. Eigenlijk had ik als slimste van de klas Christus moeten zijn, maar door een list had ik mij aan die voorbestemming weten te onttrekken. (Ik had er mijnheer Van Simaey op gewezen dat Danny Goethals te veel lispelde om de Evangelist te mogen spelen. Het voordeel dat je als Evangelist had, was dat je van het blad mocht voorlezen terwijl Christus al zijn clausen uit het hoofd moest kennen.) Hoe dan ook heb ik met mijn bijdrage aan het behoud van de katholieke traditie - het heeft niet mogen baten! - eeuwige dispensatie verworven om op gelijk welk uur van gelijk welke vrijdag over gelijke welke aflevering van gelijk welk programma met gelijk welke buren in gelijk welke belendende tuin van gelijk welke gedachten te wisselen. Niet dat ik dat doe, maar het verschaft me gemoedsrust te denken dat het mogelijk is en dat het mag. En dat ik geen buren heb die zich daaraan ergeren. Los daarvan heb ik nog altijd een idee, zelfs een flauw idee, van wat de betekenis is van deze dag en heb ik het grootst mogelijke respect - in de veronderstelling dat het wederzijds is - voor wie er anders over denkt dan ik.