donderdag 25 december 2014

facebookbericht 689



Ik hoop dat er geen mensen zijn die zich pijn hebben gedaan. Maar voor de rest is het goed dat dat artistiek gesjacher instort.

*

Omdat Arne Quinze in de eerste plaats een ondernemer is en de onduidelijkheid met betrekking tot wat kunst is exploiteert met zijn spectaculaire interventies.

*

Ik begrijp dat van die impact en ja, ik wil daar ook waardering voor opbrengen. Maar bij Quinze stoort mij het manipulatieve. Ik kan in zijn ingrepen echt niet een oproep zien om na te denken over nutteloosheid en vaste waarden. Als ze instorten, dan wordt het wel weer wat anders! Maar ik betwijfel dat dat de bedoeling was. ;-)



*


Een effectenmaker! Plezierige dubbelzinnigheid, Jan Verhaeghe. Bedoel je het in de zin van (Van Dale) '6 (ongunstig) door kunstmiddelen, door schijnvertoningen verkregen indruk' of '7 door een overheids- of ander lichaam uitgegeven, op de beurs verhandelbaar bewijs van aandeel in een lening, in het kapitaal van een onderneming'?