vrijdag 24 september 2004

Uit het nieuws

Ter aanvulling van ‘Alles of niets’ (21 september):
‘Op de Bab al-Sharqimarkt in Bagdad bieden sommige verkopers van video's en dvd's naast hun gebruikelijke collectie sinds enkele weken heuse snuff movies aan, films waarin mensen echt om het leven worden gebracht. De onfortuinlijke hoofdrolspelers zijn de gijzelaars die extreem-islamistische groeperingen de voorbije maanden in Irak hebben onthoofd, mensen als de Amerikaan Nicholas Berg of de Zuid-Koreaan Kim Sun-Il. Voor minder dan een euro gaan de dvd's weg. Een venter vertelde aan The Times dat hij er op één dag soms 65 verkoopt, nog meer dan de pornocollectie die hij discreet onder de toonbank houdt.
Dezelfde morbide nieuwsgierigheid drijft tienduizenden internetgebruikers naar sites waar video's van de onthoofdingen te vinden zijn. Zodra er in het nieuws berichten zijn van een nieuw slachtoffer, zoals gisteren Jack Hensley, slaan zoekmachines bijna tilt. Volgens de Amerikaanse beheerder van een website die de beelden had van de executie van Eugene Armstrong – vorige week met Hensley en de Brit Kenneth Bigley ontvoerd –, hadden dinsdag een miljoen mensen de video gedownload, de helft van hen Amerikanen.
Volgens een enquête van het Pew Internet & American Life Project in juli heeft een kwart van de volwassen internetgebruikers in de Verenigde Staten – zowat dertig miljoen mensen – expliciete beelden van de oorlog in Irak op het Internet gezien. Eén op de drie van hen verklaarde dat hij bewust op zoek ging naar de gruwel die hij niet ziet in kranten en op televisie. De gewone media tasten voorzichtig de grenzen af van wat het grote publiek pikt, maar blijven weg van het tonen van de eigenlijke executies.’
(bron: De Standaard)