woensdag 15 september 2004

Het krolse linken

Ha, is het zo gemakkelijk! Eventjes een reukspoor nalaten op twee drukbezochte sites (zie ‘Dit is geen lifelog (2)’) en meteen zie je je bezoekersaantallen de hoogte in duikelen! Werkt het zo? Welwel… Nounou… Dát interesseert mij natuurlijk niet. Ik bouw mijn kringetje van belangstellenden liever één voor één op, nietwaar? De lezer die hier een tweede keer komt omdat het hem/haar de eerste keer is bevallen, is mij veel méér waard dan een passant die op een andere site over mijn linke link is gestruikeld. Wij van Pascal Digital timmeren in alle rust verder aan de weg, zónder gemakkelijke trucs.
Hoewel, ’t is natuurlijk toch ook een plezierig spelletje. Je kunt het slim spelen, stijlvol, intelligent. Dat reukspoor kan welriekend zijn, evengoed als dat het kan stinken. De lijn tussen plat opportunisme en integriteit is op het web erg dun. Je kunt mekaar niet in de ogen zien, namelijk, zoals in het zogenaamde ‘werkelijke’ leven. Maar zo werkt dat hele bloggen nu eenmaal. Dat linke spelletje meespelen, daar is toch niets mis mee? Je wil toch gehoord worden? Gelezen? Gevolgd? Gekénd? Ja? Wel, dan moet je als een krolse kater op liefst drukbezochte sites gaan sproeien. Je staart trillend in de lucht als een bedelend signaal. Zie mij! Hoor mij! Luister naar mij! Kom ook bij mij eens langs!