woensdag 22 september 2004

Fotografie (5)

BELIEVERS EN NON-BELIEVERS
Het is een koud kunstje: ongewenste details uit je foto wegvegen met Photoshop. Hoe ver kun je daarin gaan? Je kunt er bijvoorbeeld al op anticiperen tijdens het nemen zelf van de foto: die tak, die puist, dat stopcontact haal ik er op de computer wel af. Is dat toelaatbaar? Er lijkt hier een niet te funderen ethisch principe in het geding te zijn: believers vinden dat je niet mag raken aan wat de werkelijkheid je geboden heeft (Alchemist: ‘always try to avoid cropping in post-processing of images’); non-believers breiden het creatief proces uit en vinden dat het digitaal bewerken van de foto evengoed deel uitmaakt van het fotograferen. Ik weet niet waar het ophoudt. De schrijver tikt nu toch ook in plaats van met een ganzenveer te krassen? Waarom zou in fotografie alles in die ene druk op de knop moeten gebeuren? Het resultaat telt – hoe je het bereikt is toch niet essentieel. Of zijn die pur sang fotografen pisnijdig omdat je nu zowat alle fouten die je tijdens het fotograferen zelf hebt gemaakt (scherpte, kadrering, belichting, ISO-waarde en wat weet ik al niet waar bijvoorbeeld ik zou moeten aan denken maar wat ik bijna altijd vergeet) achteraf op je computer kunt wegwerken?