woensdag 29 september 2004

Schoon volk

Elke blogger herkent het: de blik op de stats. (Of slijt dat er na een tijdje uit?) Hier gaat het in stijgende lijn, dank u. De kaap van de honderd pageviews per dag komt in zicht. Ik weet het wel te relativeren, hoor: honderd pageviews, dat zijn hoogstens vijftig bezoekers. En zelf kom ik ook wel een keer of vijf per dag op m’n eigen blog – om te checken of het er wel mooi op staat, nietwaar? Maar toch, ik prijs me gelukkig dat hier toch dagelijks enkele tientallen mensen langskomen. Zo veel kan ik er in real life nooit bereiken! En dan is het nog schoon volk ook, als ik het zo zie. Het tellertje levert namelijk behalve cijfermateriaal ook informatie over waar al die bezoekers vandaan komen. Velen, zoals u en ik, hebben natuurlijk geen andere adelbrieven voor te leggen dan ‘Telenet’ of ‘XS-4all’ of ‘Skynet.Belgacom’ of iets dergelijks: dat zijn ‘servers’. Maar er komt ook hoog bezoek. Uit universiteiten bijvoorbeeld, zoals vanmorgen de neerslag van het nachtelijk bezoek uit Amerika leert: ‘Columbia University’. ‘Oxford University’ en ‘Katholieke Universiteit Leuven’ zijn stamgasten. Die komen wellicht via zoekmachines af op al die culturele namen die ik hier, belezen en breeddenkend als ik ben, met gulle hand rondstrooi. (U stroopt hier wel zelf de ironie af…) Uiteraard zijn er veel blinde passagiers en dwaalgasten. Ik signaleerde hier al eerder mijn verbazing over de – uitgerekend! – duizendste pageview: die had ik te danken aan ‘Chello Broadband GmbH, Oostenrijk’, nu toch wel echt het laatste land vanwaaruit ik belangstelling verwacht. Of heb ik het al over geraniums of alpenhoorns gehad? En dan heb je ook nog het kantoorvolk – welkom! – dat elke dag vóór het aanvatten van de dagtaak even op bezoek komt op kosten van de baas: bonjour ‘Ministerie van VROM, Den Haag’! Dat zijn de beste lezers: zij hebben het minst tijd te verliezen. Sommige afzendadressen baren mij zorgen. Met ‘Federaal Parlement Brussel’ ben ik nog wel vereerd, maar wat zit ‘Belgische Krijgsmacht, Evere’ op mijn vingers te kijken? En achter een ondoorgrondelijke naam als ‘Comcast Communications, US’ zie ik het beeld opdoemen van een groot park met afluisterschotelantennes, maar dat heb ik uitsluitend aan mijn paranoia te danken.