zaterdag 12 juni 2004

Moedig van Michel

Stilistisch valt er een op ander op aan te merken – hij is zo mogelijk nog lomper en stugger dan zijn Vlaamse collega-zwaargewicht Dehaene – maar het moet gezegd: af en toe slaat onze minister van Buitenlandse Zaken Louis Michel de nagel op de kop. Zo verklaart hij in Knack deze week, en ik vind dat bijzonder moedig van hem: ‘Programma’s als Doe de stemtest zouden moeten worden afgeschaft: ze zijn een gevaar voor de democratie.’ In hetzelfde blad verklaart Martine Tanghe, een van de journalisten die zich met dat soort programma’s encanailleert: ‘Dat ze dan niet komen, de politici, en op zondagavond doen wat ik doe: een goed boek lezen.’ Kijk, dat vind ik dan weer van een misselijkmakende arrogantie: zich met lijf en leden inzetten voor een zaak waarvan men weet dat ze verderfelijk is en er zich dan van af maken met een ‘ach, ik lees wel een goed boek’.
Als de democratie dit soort verwrongen waarheden oplevert, dan lijkt het mij steeds onwaarschijnlijker dat zij de ideale samenlevingsvorm is. Ofwel wordt zij verkeerd begrepen.