maandag 28 juni 2004

Heldenmoed

Op http://www.heldenmoed.be/ lanceren de dichters Peter Holvoet-Hanssen en Kurt De Boodt een petitie ter ondersteuning van het geschrapte cultuurprogramma ‘Heldenmoed’ waarin in de vooravond op zaterdag cultuur- en kunstmensen op luchtige wijze hun zeg kwamen doen. Soms wat pedant en/of oppervlakkig, maar toch altijd een kanaal om dingen die iets moeilijker lagen en ernstiger waren tot bij ‘een breder’ publiek te brengen. Ik onderteken – uiteraard – de petitie en geeft haar ook, ter werving van andere ondertekenaars, volgende getuigenis mee:

Ik onderteken de petitie als verzet tegen het totalitaire commercialisme, maar ook omdat ik erin geloof dat het stilaan tijd wordt dat de goedmenende goegemeente van kunstenaars, intellectuelen, gewone mensen met gezond verstand, ecologisten van de geest... méér, en desnoods op een georganiseerde manier, van zich laat horen en zich niet langer monddood laat maken door alle betutteling, indoctrinatie, marginalisering, etc... klakkeloos te slikken.
Ik geef een hoopvol stemmend voorbeeld van wat ik bedoel.
Parijs, 23 juni, Zénith, concert PJ Harvey.
Tussen de eerste en tweede support act wordt een scherm neergelaten waarop reclameboodschappen worden geprojecteerd. Voor chocolade, jeans... dat soort dingen. Uit de massa stijgt een fluitconcert op. Dit wordt niet gepikt. Ik weet niet of het daar iets mee te maken heeft, maar tussen de tweede support act en het eigenlijke concert blijft deze indoctrinatie/betutteling uit.
Overigens is het mij altijd opgevallen dat na het eerste uur én na het tweede uur van 'Heldenmoed' er telkens een zeer mager gevuld reclameblok volgde. Wij moeten niet ver zoeken naar redenen voor het opdoeken van dit programma.
Pascal Digital
activist tegen reclameterreur en mediabetutteling

Nu ja, zoveel ‘heldenmoed’ vergt deze tussenkomst nu ook weer niet…