zaterdag 19 juni 2004

Mijn woordenboek (3)

AALSCHOLVER
Een vliegend kruis. Een zwarte vogel. Vaak alleen. Soms volgt de aalscholver in kleine groepjes de loop van een rivier. Ooit zag ik, hoog in de hemelsblauwe lucht boven La Chârité aan de rand van de Bourgogne, zeven aalscholvers boven de Loire. Ik bevond mij samen met P op de eeuwenoude brug over de rivier. Ik herkende, toen, deze vogels niet. Ik kénde ze wel, maar hun aanwezigheid op die plek, zo diep landinwaarts, was voor mij totaal onverwacht. Ik heb, in het volle besef dat het niets zou geven want ik bezat geen telelens, een foto gemaakt van deze vlucht. Later, thuis, bleek dat op de foto behalve het blauw van de lucht en de zeven zwarte stippen, ook de maan in het beeld was gevat. Het beeld van die zeven onverwachte en niet onmiddellijk geïdentificeerde aalscholvers boven La Charité-sur-Loire is in mijn geheugen gegrift als een moment van gestold, gevat, bewaard geluk. Sindsdien heeft de aalscholver, die nu veel vaker in het binnenland kan worden waargenomen, bij mij een streepje voor.