zondag 3 mei 2020

vorig jaar 148


190501

(…) *

190502

(…) * (…) *      

190503

Nog maar net heb ik uit mijn blog een tekst opgevist over een in Ryckevelde gemaakte foto, waarin ik het heb over hoe eenzelfde plaats in het bos telkens op een andere manier kan worden waargenomen: ‘Ryckevelde is niet zo groot, nauwelijks twee vierkante kilometer, maar doordat ik nooit hetzelfde traject aflegde en er op verschillende tijdstippen van de dag, in alle seizoenen en onder alle mogelijke weersomstandigheden kwam, liet het zich nooit op dezelfde manier aan mij zien.’ – of ik lees in David Le Breton, Ode aan het wandelen deze zin: ‘Elke fysieke omgeving geeft uitdrukking aan een waaier van gevoelens, afhankelijk van wie haar benadert en de stemming van het moment. Elke plek draagt het vermogen in zich om te blijven verrassen. Vandaar dat een landschap of een stad zich nooit volledig laat kennen. Je krijgt er nooit genoeg van. Er valt altijd wel iets te beleven.’ (66) * Verzoening van Philippe Besson (…) bestaat uit brieven die door Louise, een afgewezen vrouw, vanuit verschillende steden (Havana, New York, Venetië, Parijs en onderweg in de Oriënt Express) zijn geschreven aan de man die haar heeft verlaten. Besson leeft zich in in de vrouwelijke psychologie en bestrijkt een hele waaier emoties, van verbittering over kwaadheid tot uiteindelijk berusting. De verzoening uit de titel (die een wel erg vrije vertaling is door Martine Woudt van Se résoudre aux adieux) komt er wanneer Louise een nieuwe vriend heeft gevonden. Dan verandert ook de toon. Niet dat die larmoyant was, maar dan toch in hoge mate verdrietig – terwijl er nu een soort van triomfalisme binnensluipt: als je denkt dat ik je echt zo nodig had als ik het je voortdurend heb beschreven, heb je het mis want ik trek nu wel weer mijn eigen streng. Ik weet niet of Besson het zo bedoeld heeft, maar op die manier sluipt er wel erg veel kleinmenselijkheid in zijn roman binnen – ik weet niet of zijn poging om zich in te leven in de psyche van een vrouw op die manier bijdraagt aan de vrede tussen de seksen in die zoete oorlog die het minnen dan heet te zijn. Overigens staan er in het boek wel behartenswaardige proposities over de liefde in het bijzonder en de relaties, of de verschillen, tussen man en vrouw in het algemeen. Bijvoorbeeld: ‘Het is dezelfde alledaagsheid, die waardoor de meest solide stellen worden gevormd.’ (45) Of: ‘Moet je per se de heftigste vijandigheid voelen ten aanzien van degenen van wie je verliest?’ (56) Of: ‘Het was 8 april, er wordt beweerd dat vrouwen veel beter data onthouden dan mannen, dat klopt.’ (65) En, ten slotte: ‘De tijd die verstrijkt en ons van elkaar verwijdert.’ (129) *