'Aan alle mensen die Sante heten en zo vriendelijk
waren mijn vragen te beantwoorden, van wie sommigen zich veel moeite
getroostten om mij te helpen.' Dat staat te lezen in het dankwoord in het autobiografische
boek De feitenfabriek van Luc Sante34, een Verviétois die vanuit Verviers naar
Amerika uitweek en daar bijzonder succesrijk is – ik zag onlangs in een
interieur in de film Paterson35 een exemplaar staan van zijn Kill All Your Darlings. (We mogen ervan
uitgaan dat op filmsets, zeker voor films over schrijvers, de rekwisiteur de
boekenkasten niet opvult met willekeurige nepruggen.)
Ik weet niet hoe ik De feitenfabriek moet klasseren: onder de fictie of de non-fictie.
Wat ik wel weet is dat ik niet zal moeten 'alle mensen die Cornet heten'
bedanken aangezien ik hen niet met mijn vragen zal lastigvallen. Ik voel daar
de behoefte niet toe: mijn identiteit is in grote mate gevormd door het hen
niet of nauwelijks kennen en het in hun levens geen rol van betekenis spelen.
De waarheidsgetrouwheid berust hier in een niet-weten. De waarheid heet of
hoort – altijd tot op zekere hoogte – achterhaalbaar te zijn, daar twijfel ik
niet aan, maar daar is het mij niet om te doen.
Mijn familienaam komt trouwens voor in dat boek van
Sante, in een passage waarin hij het heeft over drie soorten familienamen:
gevormd naar een plaatsnaam, gevormd naar een voornaam, en dan de 'namen die
niet te verklaren zijn met deze twee methoden van nomenclatuur'. Van die
laatste categorie noemt Sante een aantal voorbeelden, met 'de Cornets' als
eerste.
Maar dat is onbelangrijk. Ik vermeld het hier alleen
omdat het mijn ijdelheid streelde, mijn naam in dat boek te zien staan omdat
hij ergens diep in Santes stamboom een nevenrolletje heeft gespeeld in de
persoon van een verre achterneef of zo. Net zo springt mijn hart een klein
beetje op wanneer in de sportverslaggeving of in het nieuws een voetballer of
tennisster mijn naam blijkt te dragen, of – recent – wanneer een nieuw bier, en
bovendien een lekker bier dat je enkel met vrienden hoort te drinken als ik de reclame ervoor mag
geloven, om de een of andere, voor mij onbegrijpelijke reden, zo genoemd blijkt
te zijn.
34 Luc Sante, De feitenfabriek. Een
verleidelijke herinnering aan een leven in België en Amerika,
oorspronkelijke titel The Factory of
Facts (1998)
35 Jim Jarmusch, Paterson (2016)
Lees hier LVO vanaf het begin