Arthur Fleck (een magistrale Joaquin Phoenix, die zijn
onwaarschijnlijke rol zo geloofwaardig vertolkt dat je met hem begint te
sympathiseren – wat erg verwarrend werkt) – Arthur Fleck dus is een zielige
kliniclown met een bizarre afwijking: soms barst hij, zonder aanleiding, in
onbedaarlijk oncontroleerbaar lachen uit, waardoor hij in kokhalzende ademnood
komt. Het contrast met zijn bewering dat hij in zijn hele leven niet één
ogenblik gelukkig is geweest, is schril. Het is dan ook een bittere, wanhopige
lach. (Ik moet denken aan We are amusing
ourselves to death – dat boek van Neil Postman ga ik nu toch eens lezen.)
In Arthurs lach resoneert de holle lachband van het amusementsprogramma dat
wordt geleid door een cynicus die van plan is zijn populariteit te verzilveren
in het burgemeesterschap. Trump!, denken we allemaal. En terecht natuurlijk.
Het gedwee zijn hautaine gemanipuleer volgende publiek, het populus ofte gepeupel waarop minachtend
wordt neergekeken, wordt vertegenwoordigd door de eenzame, zieke en
uitgerangeerde moeder van Arthur. Zij zit elke dag op haar bed het begin van de
show op te wachten, haalt daar nog een greintje levensvreugde uit. Ondertussen
droomt Arthur naast haar weg van een beter leven.
Op het eind, wanneer, tussen de allang niet opgehaalde
vuilniszakken en de ratten die stilaan de stad overnemen, het straatgeweld oncontroleerbaar
losbarst, wordt het showanker alsnog in het nauw gedreven.
Arthur Fleck schminkt zich als de Joker uit de
Batman-films. Maar deze Joker is geen rechtvaardigheid brengende superheld.
Neen, hij personifieert de chaos waarin de op hol geslagen wereld steeds
duidelijker aan het wegzinken is. Op Facebook zag ik al foto’s voorbijkomen van
activisten die zich als deze Joker vermommen. Ik weet niet of het een goed idee
is om anarchistisch te mobiliseren voor het goede doel door de tronie van een door
het leven gekwetste killer over te nemen.
Phillips schetst een genadeloos beeld van onze tijd.
Alles schuift door elkaar: waarheid en leugen, goed en kwaad, grap en ernst.
Daar gaat Joker uiteindelijk over:
wat er te gebeuren staat wanneer er geen houvast meer is.
Een vraag. Waarom situeert Phillips zijn film in het
begin van de jaren tachtig? Omdat het volgens hem dáár is beginnen fout te
lopen?
Hoe dan ook: Joker is
een belangrijke, kritische, indrukwekkend
geregisseerde en vertolkte film, die de Hollywood-recuperatie nog net die ene,
cruciale stap vóór blijft.