zaterdag 5 februari 2022

wolken 4481-4496

wolkenfragmenten uit Guido van Heulendonk, De afrekening

4481

Zelfs over de auteursfoto op de achterflap viel hij: een nogal dramatisch shot door een beginnende fotograaf, die Angelique had aangepraat naar de wolken te staren. (33)

4482

Alleen echte wolken. (90)

4483

De zon bleef schijnen, de hele tijd van hun bezoek, in een blauwe lucht met spaarzame wolkjes. (119)

4484

Heel ver rechts, boven het sluizencomplex van de voorstad, bouwen stapelwolken een glinsterend wit Alpenmassief. (138)

4485

Ik kijk omhoog, maar zie geen donkere wolken samentrekken aan de hemel. (145)

4486

Eén lotsverbintenis, als twee klimmers aan hetzelfde touw op weg naar de top – die van de Matterhorn, die messcherpe richel op duizelingwekkende hoogte, waar je amper rechtop kunt staan, maar waar je – zonder één wolkje tussen jou en de zon – ziet wat anderen nooit zien, voelt wat anderen nooit voelen, ademt wat anderen nooit ademen. (150-151)

4487

Veldgrijze wolken gestut door het reusachtige Joodse gedenkteken dat vele schonkige armen naar de hemel strekt. (157)

4488

Steeds meer wolken, steeds minder zon. (197)

4489

Rode hemel met lage wolken. (200)

4490

Liever hoog in de lucht, hautain uitkijkend over de wolken, dan achter het stuur te zitten knipperen tegen een laagstaande zon, vloekend op omleidingen, gele strepen en haaientanden, opspattend water. (237)

4491

In huis hangt nu minder zon, blijkbaar vormen zich wolken boven Zürich. (251)

4492

(…) toen ik daar met mijn zakdoek nog in mijn hand tegenover onze zoon stond en hem naar je boek vroeg was het amper half drie en toch, misschien wegens het dichte wolkendek dat zich intussen boven Zürich had gevormd, voelde ik opeens dat kolossale gewicht neerkomen (…) (255)

4493

(…) terwijl ik de oude stadskern naderde en de zon hier en daar weer door de wolken brak, zag ik de koopjesbak terug op de stoep voor Asterisk met daarin de laatste twee exemplaren (…) (257)

4494

(…) hier en daar ging het wolkendek al een beetje open, het water aan mijn rechterkant kreeg glans (…) (258)

4495

(…) Victor heeft special voor haar een tekening gemaakt van opa die wuift vanuit de hemel. Gezeten op een wolkje en met een ufoachtig vliegtuig boven zijn hoofd. (263)

4496

Cumuluswolken aan de westelijke hemel. (266)