donderdag 23 juli 2020

facebookbericht 1171

Dag Gert,

Je vermeldt 'Waar ik woon en wie ik ben'. Dat is, voor zover ik daarover kan oordelen want mijn muziekkennis is behoorlijk onontwikkeld, een van de allerbeste platen in het Nederlands/Vlaamse repertoire. Twee magistrale titelnummers (met bijzonder sterke tekst en leuke tempowisselingen in 'Waar ik woon' en ontroerende eerlijkheid in 'Wie ik ben' ('En misschien zal het weer tien jaar duren voor ik die heb weggewist')). 'Travestie' is een uitzonderlijk sterk, behoorlijk agressief en eerlijk autobiografisch lied. Toch vreemd, hoe die duistere en sombere kant van BdG onderbelicht blijft. Ken je overigens ‘Telkens weer’ op de plaat ‘Van een afstand’ uit 1980. Ik smelt ‘telkens weer’ wanneer ik dat nummer hoor en daarin de zinsnede: ‘…dat ik me van die dwaze drang naar vrijheid kon bevrijden’. Op 13:13 van deze live opname zie je er een formidabele versie van. Ik zal dat 'Achter glas'-album waar je het over hebt en dat ik, moet ik bekennen, niet ken, dringend ophalen! Dank voor de tip.

P.