wolkenfragmenten uit Susan Sontag, Over fotografie
3522
In het begin van de jaren zestig
wordt de populaire Freak Show op Coney Island verboden; er wordt druk
uitgeoefend om het grasperk van Times Square schoon te vegen van homo’s en drughandelaars
en er wolkenkrabbers op te zetten. (40)
3523
In de jaren tien fotografeerde hij [Stieglitz]
New York in een bijna donquichotachtige stemming – camera-lens tegen wolkenkrabbers-windmolens. (43)
3524
Stieglitz’ naam voor de wolkenstudies
die hij maakte tegen het eind van de jaren twintig – ‘Equivalents’, met andere
woorden verklaringen van zijn innerlijke gevoelens – is een wat soberder
voorbeeld van de hardnekkige pogingen van de fotograaf om het goedaardige
karakter van het fotograferen uit te laten komen en de roofzuchtige implicaties
ervan weg te laten. (99)
3525
Maar er bestaat geen innerlijk
bewijs om de studies van menselijke en dierlijke bewegingen, de documenten van
foto-expedities in Midden-Amerika, de in opdracht van de regering vervaardigde
camera-overzichten van Alaska en Yosemite, en de wolken- en boomseries
te identificeren als het werk van één enkele fotograaf (en nog wel een van de
interessantste en meest oorspronkelijke). (108)
3526
Het leven verschijnt altijd
volledig aanwezig langs de opperhuid van zijn lichaam: vitaliteit die klaar
ligt om helemaal tevoorschijn te worden geknepen door het moment te fixeren,
een korte vermoeide glimlach te registreren, een trilling van de hand, de
kortstondige bundel zonlicht van achter de wolken. (159)