Van Leeuw weeft, samen met zijn uitstekende acteurs (Hiam
Abbass, Diamand Bou Abboud, Juliette Navis, Mohsen Abbas), een patroon van
angst en beven, maar ook van solidariteit en vriendschap – en het is precies
dat wat zijn film zo geloofwaardig en overtuigend maakt. We zien hoe de immer
rokende grootvader een baken van rust vormt. De moeder bestiert de gang van
zaken. Zij geeft aanwijzingen, doet de rust bewaren, houdt de boel samen. De
dienstmeid is loyaal. De vrijer van de oudste dochter riskeert zijn leven
wanneer hij samen met de dochter de neergeschoten man van de buurvrouw
binnenhaalt. De jongste dochter barst in tranen uit omdat zij beseft dat zij
evengoed het slachtoffer van het commando had kunnen worden. Zij voelt zich
daar schuldig om. De nog erg jonge zoon kijkt liefdevol op naar zijn brommende
grootvader, die met de kleine jongen zijn ontbijt deelt. Kleine gebaren en
herkenbare menselijkheid bieden een houvast in deze chaotische wereld vol
dreiging.
De camera volgt de personages van de ene kamer naar de
andere, door de gangen en deuren van dit huis
clos. We verlaten niet één keer dit krappe toneel – op den duur kennen we er
onze weg in, we herkennen de meubels en gordijnen en decoraties die de
vertrouwde omgeving vormen van deze zeer gewone mensen. Zij proberen te
overleven in omstandigheden die wij niet kennen maar die regisseur Van Leeuw
voor ons inzichtelijk en navoelbaar maakt.
Deze uitstekende film kan worden aanbevolen aan al wie denkt
dat de dompelaars die hier een voor een wanhopig binnensijpelen verdwaald zijn
tijdens een gezondheidswandeling.
Nog tot 5 december te bekijken op VRT NU.