zaterdag 25 januari 2020

vorig jaar 71


190125

Na een paar hoofdstukken ben ik al verdwaald in de eindeloze gangen van Hotel Savoy. Ik zal moeten herbeginnen, een zorgvuldiger en minder verbrokkelde lectuur is nodig. * In Australië is een hitterecord gesneuveld. Er werd 48,8 °C genoteerd. ‘Alsof er iemand een haardroger op je gezicht richt,’ zegt een getuige. Tientallen wilde paarden worden dood teruggevonden. Landbouw is er schier onmogelijk. Het Great Barrier-rif sterft. Melbourne valt zonder elektriciteit, allicht doordat te veel airconditioningtoestellen tegelijk op volle toeren draaien. Het volk begint te morren en wijst naar de politiek, die nog te veel en te nadrukkelijk inzet op fossiele brandstoffen. Onlangs nog betrad een minister het parlement met een brok steenkool: ‘This is our future.’ * X. gaat op Facebook tekeer tegen de klimaatbetogers. ‘Elke massabeweging is dégoûtant (sic), lees er maar Freud en Canetti op na.’ Die laatste suggestie zal ik dan maar binnenkort eens doen: ik zet Massa en macht klaar. X. vindt dat de jongeren zijn generatie maar beter wat dankbaarder zouden zijn: heeft die oudere generatie er immers niet voor gezorgd dat er al decennia vrede is in Europa? Ik antwoord dat de kolonisatie en de roofbouw die Europa naar de wereld heeft uitgedragen die vrede in de schaduw stelt. Maar we hebben toch gedekoloniseerd? (X.) (Ik:) De kolonisatie en de roof van grondstoffen in Afrika gaat gewoon verder, met andere methodes en middelen. Bij S. is er dan weer een discussie aan de gang over het consumentisme van de betogende jongeren. Ook daarin meng ik me, maar ik moet oppassen dat (…). * Bij Grossman (Een vrouw op de vlucht…, 495): de zoveelste oproep om Moby Dick te lezen. Dat ga ik dus maar eens doen. (Ik had, mocht ik er op tijd zijn beginnen op letten, een bloemlezing kunnen aanleggen van verwijzingen naar dat boek van Herman Melville.) * (…) * Zou het kunnen dat de venijnige reactie van veel volwassenen op het klimaatprotest van de jongeren – ze mogen niet spijbelen!; ze kunnen geen onderbouwde argumenten geven!; ze vervuilen zelf en zijn niet bereid hun consumerende levensstijl op te geven! – is ingegeven door schuldgevoelens die zijn opgewekt door het besef al die jaren zelf niets te hebben gedaan? *