woensdag 22 januari 2020

vorig jaar 68


190121

Al om vier uur wakker. Het radionieuws herinnert er mij aan dat er een volledige maansverduistering te zien is vanaf half vijf. Bovendien zou het een ‘bloedmaan’ worden. Reden te meer om op te staan. En ja, ik krijg inderdaad een spektakel te zien. De hemel is helemaal onbewolkt, de maan vol. En dan begint de schaduw van de Aarde van links af aan over de maan te schuiven, en naarmate die schaduw de maan vollediger bedekt, kleurt hij roder, of roestiger, of rosser. Ik kijk naar het fenomeen met een handverrekijkertje, wat verre van ideaal is omdat ik het beeld niet stabiel kan houden, maar wat ik zie is toch mooi en bevreemdend. Door de schaduw lijkt de volle maan, anders een heldere cirkel, nu veel driedimensionaler dan normaal, wat haar veel meer het karakter van een bol geeft, een volume dus, waardoor je opeens gewicht ervaart, meer dan licht, en je je verbaast hoe het in godsnaam mogelijk is dat zoiets immens daar blijft hangen, zweven, rondvliegen – ja, hoe moet je het eigenlijk uitdrukken. * (…) *



190122

Het sneeuwt een paar centimeter en meteen wordt over het land een soort van noodtoestand uitgeroepen, we belanden in een staat van beleg, de goegemeente wordt paniekerig ongerustheid aangepraat. Hopelijk overleven we het, straks begint het hamsteren. Jean-Marie Dedecker ziet er vast en zeker een bewijs in dat het met die klimaatopwarming niet zo’n vaart zal lopen en die klimaatspijbelaars, ja die verdienen niet beter dan een flinke portie strafstudie om hun kennis over de zogezegde opwarming van de aarde wat bij te spijkeren. *