maandag 6 januari 2020

vorig jaar 52


190104

Possessions (2012) van Eric Guirado, met Jérémie Renier en Julie Depardieu in de hoofdrollen, heeft mij niet overtuigd. De film belicht de feitelijke zaak-Flactif, waarbij de moord op een vastgoedmakelaar samen met zijn vrouw en twee kinderen in de Franse Alpen lange tijd onopgelost bleef: le mystère de Val-Torrens. De film gaat over inkomensongelijkheid en hoe als enige vergoelijking voor de door een gefrustreerde automonteur aangerichte slachting de arrogantie kan worden ingeroepen waarmee de eigenaar van enkele tientallen chalets zijn rijkdom etaleert. Renier, chouchou van de frères Dardenne, komt nog maar eens volledig tot zijn recht als sociaal laag gesitueerde dommekracht met goede inborst. * Op basis van de CT-scan die ik vanmorgen voor de tweede keer moest ondergaan (een eerste keer in september) ben ik (…) gezond verklaard. Nog maar eens ervaren hoe variabel de ervaring van duur kan zijn. Waar ik in september niet op voorhand was geïnformeerd over hoe lang ik in die machine moest liggen, en het dus veel langer duurde dan ik had verwacht, wat werkelijk ellendig was, daar leek het nu, doordat ik het vooraf wél wist, best te doen. Ik slaagde erin om aan andere dingen te denken, om het vervelende zuurstofmasker te vergeten, ja zelfs om even weg te soezelen. Wat de subjectieve duurindruk aanzienlijk inkortte. * Begonnen aan Een vrouw op de vlucht voor een bericht van David Grossman. (…) Het eerste hoofdstuk – Ora, Avram en Ilan in het ziekenhuis – overtuigt me met de heldere presentatie van de personages, de dialogen, de precieze schets van een nochtans vage, halfduistere, half-ijlende sfeer. *