dinsdag 21 februari 2023

gisteren 51

230220

Moet ik een mening hebben over het herschrijven van Roald Dahl? Over het herschrijven tout court? Neen, dat moet ik niet. Heb ik er een? Ja. Moet ik die mening ventileren? Neen.

Hoe lang is het geleden dat ik mijn jongste zoon, 31 volgende week, meer dan een maand niet had gezien? We praten onder meer over de angst dat vloeren het onder het gewicht van boeken zouden kunnen begeven. Het is belangrijk om de boeken zo dicht mogelijk tegen de dragende muren te stockeren, het liefst niet rustend op de grond maar met hun volle gewicht aan die muren opgehangen.

Ik had inderdaad nog nooit van Emilie Claeys gehoord. Alleen daarom al was deze aflevering zeker zinvol voor mij. Maar ik had wel graag vernomen hoe zij het klaarspeelde om als alleenstaande moeder van twee kinderen te overleven. En of het gerucht waar was dat zij ongehuwd samenleefde met een man, hetgeen haar, om haar politiek monddood te maken, door de katholieken werd aangewreven. Dat vernemen we helaas niet van Tom.


Het is duidelijk dat ik je in dit verband nog een kleine opheldering verschuldigd ben: toen ik je onlangs schreef dat mijn opvatting over dingen die voor mij van belang zijn zich hier verdiept, dacht ik daarbij onder andere aan de zoëven genoemde eigenschap van zelfbeheersing. Niet tot elke prijs dat willen hebben wat je bij de ander ziet, en hem er niet meteen om benijden; jezelf niet door onbevredigde verlangens laten leiden en deze niet hoe dan ook willen bevredigen ten koste van zelfvernedering; niet bij de minste geringste gelegenheid woedend worden en niet voortdurend aan jezelf denken; niet bij iedere net iets ernstiger situatie in elkaar storten of de moed laten zakken, of althans voor jezelf houden dat je moedeloos bent en niet je omgeving ermee belasten en vooral niet je eigen handelen erdoor laten beïnvloeden.
Ik denk dat het van belang is de directe consequenties van je eigen handelen te aanvaarden, je neiging tot haatgevoelens en wraaknemen te onderdrukken en te kunnen vergeven; niet sentimenteel te worden over jezelf en jouw persoonlijk lot (alsof jouw lot het middelpunt zou zijn van alle menselijke ellende); je onderdrukte energie niet op onvruchtbare wijze te ontladen en je eigen ellende niet te compenseren met het kwellen van anderen.

Václav Havel, Brieven aan Olga, 103