dinsdag 14 februari 2023

gisteren 44

230213

▲ Ik verneem dat advocaat Walter Van Steenbrugge de verdediging op zich heeft genomen van de man die ervan wordt verdacht een aanslag te hebben willen plegen op de Miss België-verkiezing in Plopsaland (de ideale plek, zo lijkt me, om een Miss België-verkiezing te organiseren, maar dat terzijde). Volgens Van Steenbrugge zou zijn cliënt, zo vermeldt mijn bron, die het in de krant heeft gelezen, niets kwaads van zin zijn geweest want, en ik citeer mijn bron, ‘hij droeg een wit hemd en een cravatte, en zijn vader heeft een bedrijf’.

▲ We vroegen ons op een gegeven ogenblik af of Pierre Chevalier nog altijd neokoloniale poen aan het scheppen is bij Forrest. (Niet dus: Pierre Chevalier stapt uit George Forrest International | De Tijd)

▲ Ik weet nooit of ik nu jood/Jood met of zonder hoofdletter moet schrijven. Het heeft iets met cultuur en natie te maken. Benno Barnard spelt het in elk geval met een hoofdletter, zie ik nu in Afscheid van de handkus. Misschien is de keuze voor of tegen de kapitaal wel ingegeven door de houding die men inneemt ten aanzien van de Israëlische c.q. Palestijnse staat.


De gedachten kwamen nog wel, in overvloed zelfs, maar ze hadden zo goed als niets meer met elkaar te maken, en lieten zich niet meer in een betoog of rangschikking van enige geldigheid onderbrengen. 

Gerard Reve, Nader tot U (1966), 53