woensdag 15 februari 2023

gisteren 45

230214

▲ Boeiend hé, die spoken uit het verleden? Altijd interessant om te worden geconfronteerd met een spoor dat je blijkbaar hebt getrokken.

▲ Zonder boe of ba wordt het water afgesloten. Blijkbaar wordt er gewerkt aan een of andere aansluiting. En zo krijgen we weer eens volop de gelegenheid om te ervaren hoe weinig we stilstaan bij de vanzelfsprekendheid waarmee een basisvoorziening altijd beschikbaar is. We hoeven er nooit over na te denken, dat het ook mogelijk is dat ze dat niet is.

▲ Nu al halfweg Spaar de spotvogel, en ik weet nog altijd niet waar Harper Lee met mij heen wil. Lee heeft me nog niet mee.


Het is hun goed recht om dat te denken, en hun mening dient te worden gerespecteerd,’ zei Atticus, ‘maar voordat ik met andere mensen kan leven, moet ik eerst kunnen leven met mezelf. Het enige wat zich niet voegt naar de meerderheid, is ons geweten.’ 

Harper Lee, Spaar de spotvogel, 141 (vertaling door Ko Kooman (2010) van To Kill a Mockingbird (1960)