210413
Clash (2016) van Mohamed Diab is een huis clos-film. De camera komt niet één keer – of dan toch maar zeer weinig – buiten de legertruck waarin een aantal opgepakte manifestanten van verschillend allooi – moslimbroeders en antimoslimbroeders, jong en oud, man en vrouw, verstandig en eenvoudig – worden afgevoerd naar een onbekende en allicht niet al te rooskleurige bestemming. De militairen waarmee zij te maken krijgen weten het zelf ook niet al te goed, ze proberen zich staande te houden tussen verschillende soorten optochten, ze geraken daarin het noorden kwijt en werken hun frustratie en angst uit op de gevangenen. De setting is: Caïro, 2013. Er heeft zich net een machtsgreep of machtsoverdracht voltrokken – insiders zullen wel weten waarover het gaat, maar dat is hier niet het belangrijkste. Waar het om gaat zijn de emoties van de gevangenen, hun onderlinge verhoudingen. Want daar draait het om: zoals er buiten een oorlog woedt, woedt hij ook binnen, in de truck maar ook in en tussen elk van ons.
Het idee is goed, maar de uitwerking kon mij niet overtuigen. Anderhalf uur lang wordt er in die mate geschreeuwd en geroepen dat je blij bent wanneer er eens iemand iets op stille toon zegt of, nog beter, wanneer er eens een paar seconden wordt gezwegen. En dan is er dat voortdurende gezwier en gezwaai met zwaailichten en laserstralen – heel fotogeniek allemaal, maar het is om er helemaal balorig van te worden. (Nog enkele dagen te bekijken op VRT NU.) *