zondag 23 augustus 2020

wolken 3841-3845


wolkenfragmenten uit Martin Gayford, Man met blauwe sjaal

3841
Ze bollen op als de wolken in een tafereel met heiligen in de hemel van Titiaan of Veronese, maar dan echt. (31-33)

3842
Nu heeft het plotseling meer weg van het vastleggen van een wolk, of een golf, of iets soortgelijks dat continu in beweging is. (136)

3843
Ik hou van snel veranderende omstandigheden – tien minuten zon, dan weer wat wolken. Dagenlang een strakblauwe lucht van ’s ochtends tot ’s avonds zou voor mij verschrikkelijk zijn. Maar voor mijn werk heb ik het liefst noordelijk licht dat koud en helder en constant is. Hoge, lichte bewolking vind ik ook prima. (227)

3844
Maar natuurlijk fluctueert licht voortdurend – het wordt sterker, neemt af, of wordt getemperd door bewolking. (227)

3845
Tien minuten later dreef er een wolk voor de zon, of begon de avond te vallen. (227)