donderdag 27 augustus 2020

vorig jaar 216


190803

Viva la libertà is een leuke film, die het vooral moet hebben van de sterke acteerprestaties en de leuke dialogen. De socialistische premier van Italië is depressief en wordt door zijn entourage vervangen door zijn tweelingbroer. Op de persconferenties zegt die tout et n’importe quoi, hij heeft een totaal andere uitstraling – de populariteitspolls schieten de hoogte in. Maar zijn speech tijdens het partijbureau snijdt wat hij zegt wel hout. Het is tijd dat links zich verenigt en een vuist balt, en zich niet langer schikt en plooit en compromissen sluit. Roberto Andó’s commentaar op ‘de’ politiek is duidelijk. Niet alleen Toni Servillo (de premier én zijn broer, die dan ook nooit samen in één beeld gevat worden) schittert. Ik heb ook een speciale boon voor Valeria Bruni Tedeschi, een actrice die ik voor het eerst nog niet zo heel lang geleden aan het werk zag en die me met haar ‘rijpe’ uiterlijk, brede lach en hese stem kan bekoren op een manier die het strikt sceno- of cinematografische overschrijdt. * Remco Evenepoel wint op indrukwekkende wijze de klassieker in San Sebastian. A star is born! * Schitterende tekening in De Standaard: Suske (Wouter Beke) en Wiske (Gwendolyn Rutten), die Schallulleke (John Crombez) vasthoudt, lopen weg voor ‘de slechterik’, die met een gele sjaal om staat te stampvoeten van woede. * (...) * (...) * Wanneer ik thuiskom, zwaait J. naar me vanuit het park. (...) We hebben een goed gesprek, dat alle kanten uitwaaiert. Over hondenbezitters, dat ze een examen zouden moeten afleggen; over A., die door de stad wordt gekoeioneerd omdat hij privéconcerten organiseert; over P., die opnieuw aan het schilderen zou zijn; over J.'s reisangst; over relaties (...), dat het wel eens nodig is ons te herbezinnen over hoe die er dan wel zouden kunnen uitzien en dat er meer is tussen eenzaamheid en gevangenschap. * Nino Haratischwili, Het achtste leven (voor Brilka), 241: ‘Ze leenden elkaar het nu en schonken elkaar toekomstige herinneringen.’ *