zaterdag 18 februari 2012

wolken 308-320

citaten uit: Gerard Reve, Ik had hem lief

308
De bergtoppen vertoeven in de wolken. (72)

309
De wind is gaan liggen, het is iets warmer geworden & soms komt de zon even door de wolken. (98)

310
Het landgoed verkeert in de wolken, waaruit 1 druilregen nederdaalt. (100)

311
We zitten in dichte wolken, met slechts ongeveer 40 meter zicht. (113)

312
Ik vermoed, dat ik wel 200 tot 250 km ver heb kunnen zien, & die puntige piek moet misschien nog verder geweest zijn. Nu, vanmorgen, doet zich hetzelfde voort. Het heeft ook te maken met een beschaduwing van de eerste paar kilometer, door een wolkendek. (114)

313
Het is nu half negen in de ochtend, & zeer schoon weder. Vannacht stormde het nog luide, bij vlagen. Volgens mij is het al te helder begonnen, vanmorgen vroeg: dat voorspelt meestal wolken & wind later op de dag, of zelfs regen. (125)

314
Maar bij al die temperatuurwisselingen schijnt de zon onveranderlijk uit 1 wolkenloze hemel. (128)

315
Verandering van weder pakt mij altijd hevig aan. Het is onstabiel, bewolkt, droog weder met zonderlinge rukwinden & dan wederom lange windstiltes. (136)

316
Om half zes was het wederom wolkenloos & windstil. (141)

317
Het weder is betrekkelijk koel, half bewolkt, & meestal zonder zon, maar daarbij volkomen droog. (153)

318
Toen ik bij La Cocourde de autoroute afging, en nog vóór Sauzet was, geloof ik, zag ik een ongehoord vergezicht: het gehele dal zonder één wolkje of plukje nevel, uiterst helder, & boven de randen ervan een krans van wolken, die alles versierden maar nergens het zicht belemmerden op de Alpen zelf, in de verte, stralend wit met vleugjes van 1 vuil roze, ja, zo noem ik het maar zo. (220)

319
Even later was het topje wit, & de wolk ging wederom dicht. (236)

320
Des namiddags betrok het weder, & vannacht begon het te regenen & te stormen. Nu stortregent het reeds uren, het is donker in huis, & de wolken hangen vlak boven het dorp. (247)