zaterdag 4 maart 2023

gisteren 62

230303

▲ Een impulsaankoop: Geheugen, geschiedenis, beschaving van de Nederlandsschrijvende Roemeense Mira Feticu. Vanmorgen op Facebook door iemand die ik au sérieux neem aangeprezen en vanmiddag, toen ik die aanprijzing alweer vergeten was, toevallig onder ogen gekregen in de Fnac. Wie tweemaal aanklopt, wordt door mij binnengelaten. Maar de eerste kennismaking verloopt niet meteen voorspoedig. Al op de eerste bladzijde van haar boekje stelt Fetica mij wat teleur: ze heeft het over een film die de jonge François Truffaut heeft gemaakt over de Bibliothèque National de France, toen deze nog was gevestigd in het oude gebouw aan de rue de Richelieu te Parijs. Feticu, die jarenlang in een bibliotheek heeft gewerkt en over die ervaringen nu dit boek heeft geschreven, zegt dat ze de film niet heeft kunnen vinden. Dat is niet verwonderlijk want de film waarover ze het heeft is niet van Truffaut maar van Alain Resnais en heet Toute la Mémoire du Monde.

(53) Toute la Mémoire du Monde (1956) - Documentary by Alain Resnais - YouTube
ik schreef eerder al eens iets over de kortfilm van Resnais: 
https://pascaldigital.blogspot.com/2016/02/vierenvijftig-129.html


Ik zou het afschrijven van boeken niet volmondig legaal willen noemen. Begrijp me niet verkeerd, elke openbare bibliotheek moet afschrijven. Er komen steeds nieuwe titels, en veel van de oudere verdwijnen. Maar de manier waarop het wordt gedaan, het totale gebrek aan onderscheidingsvermogen in dit proces, heeft me altijd ontstemd.

Mira Feticu, Geheugen, geschiedenis, beschaving, 36