Het christendom heeft geleid tot de verdwijning van veel
orakel- en voorspellingspraktijken, waaraan bijvoorbeeld de Romeinen zich
gewillig overgaven. Toch blijft men ‘uit de sterren, uit geesten,
lichaamskenmerken, dromen en andere zaken’ de zaken die zullen komen afleiden. Dit
is volgens M nochtans geen goed idee. Hij citeert met instemming Horatius: ‘Een
karakter dat blij is met het heden zal er een afkeer van hebben zich druk te
maken over wat daarna komt.’ Beter is het beslissingen te laten afhangen van
dobbelstenen dan van een analyse van de vlucht der vogels of van de ingewanden
van een dier. Zo pleitte Plato ervoor om belangrijke politieke beslissingen
maar ook de toewijzing van een huwelijkspartner door het lot te laten bepalen. M
zegt mensen te kennen die beslissen op basis van hun ‘almanakken’. Maar die
zijn zo vaag en algemeen, dat het ‘logisch’ is ‘dat ze het soms wel en soms
niet bij het rechte eind hebben’. Cicero zegt: ‘Iemand die de hele dag schiet
moet af en toe wel eens doel treffen.’ Het is trouwens een kenmerk van
waarzeggerijen: ‘de duistere, dubbelzinnige en zonderlinge taal van het
profetisch jargon’. De gebruikers kunnen er de uitleg aan geven die hun het beste
uitkomt. Veel van die voorspellingsmethodes lijken geloofwaardig omdat we nu eenmaal
niet bijhouden wanneer ze het fout hebben, terwijl wij aan voorspellingen die
blijken uit te komen een buitensporige waarde toekennen. Ook door M opgemerkt,
is het feit dat mensen vooral in onzekere tijden geloof hechten aan
voorspellingen en dus bijgelovig zijn. Wel hecht hij belang aan wat bij
Socrates de ‘demon’ heette, ‘een bepaalde impuls van de wil, die zich zonder de
instemming van de rede af te wachten bij hem manifesteerde’. M zegt ook bij
zichzelf een dergelijke intuïtie te hebben ervaren – hij gebruikt dat woord
niet, maar heeft het over ‘zo’n plotseling, onverklaarbaar en intens gevoel
over iets’. Hij stelt: ‘het heeft me zoveel voordeel en geluk gebracht me
erdoor te laten leiden, dat je zou denken dat er iets van goddelijke inspiratie
in steekt’.