dinsdag 6 november 2018

het overzicht 057



De fotograaf staat bij monumenten voor een onmogelijke opdracht. Ze zijn al honderdduizenden keren gefotografeerd. Daar valt niets meer aan toe te voegen, de beste foto is al lang gemaakt. Zoiets kan ook niet de ambitie zijn, tenzij de bedoeling louter documentair is maar daarover gaat het hier niet. Wat kan aan een op zich iconisch beeld worden toegevoegd? Neem de Chapelle Notre-Dame du Haut in Ronchamp. Iedereen die enige notie heeft van moderne architectuur kent dit meesterwerk van Le Corbusier in de zuidelijke Vogezen. De kapel staat in alle overzichtswerken over architectuur afgebeeld. Hier neemt de fotograaf het gebouw onnadrukkelijk, maar toch herkenbaar, op. Hij richt zijn – en dus ook onze – blik op de omgeving, op de menselijke maat daarin. De drie figuren verbinden de duistere voorgrond en de heldere achtergrond. De rode toets in hun kledij trekt in deze bijna monochrome foto de aandacht naar zich toe.


Het National Monument op Calton Hill, Edinburgh, is misschien niet zo bekend, maar zijn architectuur is dat wel: de sokkel-met-gecanneleerde en taps oplopende zuilen kennen wij van vele andere voorbeelden. Ook aan dit westerse architectuurcliché valt niet veel toe te voegen. Hier probeert de fotograaf het met een wel erg opvallende kadrering. Hij plaatst het gebouw hoog in zijn beeld, waardoor de glooiende grasweide op de voorgrond de schaal vertekent. Het monument wordt een speeltuig waarop kleine mensjes evenwichtsoefeningen uitproberen. Sommige zijn eraf gevallen en rusten in het gras.

Ronchamp (F) – 070405
Edinburgh (UK) – 070630